Analyzing Students’ Problem-Solving Ability Based on Mathematics Disposition During the Covid-19 Pandemic

Authors

  • Asmaul Husna Universitas Riau Kepulauan
  • Yudhi Hanggara Universitas Riau Kepulauan

DOI:

https://doi.org/10.12928/ijeme.v6i1.21062

Keywords:

Covid 19 Pandemic, Mathematical Disposition, Problem Solving Ability

Abstract

This study aims at describing students' mathematical problem-solving skills based on mathematical dispositions during the Covid-19 Pandemic. This research belongs to a qualitative descriptive study that involved 27 students in the fourth semester as the research subject. The research data were collected from questionnaires, test descriptions, and interviews. The questionnaire results were used to categorize students' mathematical dispositions. It was followed by an interview with two students selected from each group of mathematical disposition categories. The results of tests and interviews were analyzed based on the category of students' mathematical dispositions. The results of this study showed the three categories of students' mathematical dispositions i.e high, moderate, and low. The students with high mathematical dispositions show good mathematical problem-solving skills because they can perform all indicators of mathematical problem-solving abilities. The students of moderate mathematical disposition were only able to perform the 2-3 indicators. The students of the low mathematical disposition category only fulfilled the 1-2 indicators.

References

Agustina, L. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 4 Sipirok Kelas VII Melalui Pendekatan Matematika Realistik (PMR). EKSAKTA: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 1(1), 1-7.

Akbar, P, et al. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematik Siswa Kelas XI SMA Putra Juang Dalam Materi Peluang. Journal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144-153.

Aliah, S. N. et al. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dan Disposisi Matematika Siswa pada Materi SPLDV. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(2), 91-98.

Apriadi, M. A., Elindra, R., & Harahap, M. S. (2021). Matematis Siswa Sebelum Dan Sesudah Masa Pandemi Covid-19. Jurnal MathEdu, 4(1), 133-144.

Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to Online Education in Schools during a SARS-CoV-2 Coronavirus (COVID-19) Pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4), 1-9.

Dinia, S. et al. (2019). Analisis Kesulitan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Kemampuan Disposisi Matematis Siswa. JHM: Journal of Honai Math, 2(1), 65-76.

Diningrum, P. R., Azhar, E., & Faradillah, A. (2018). Hubungan Disposisi Matematis Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VII di SMP Negeri 24 Jakarta. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers 355.

Fathonah, U., & Bukhori, H. A. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Jerman Secara Daring, 3(4), 1152-1160.

Fauziah, A., & Sukasno, S. (2015). Pengaruh Model Missouri Mathematics Project (MMP) Terhadap Kemampuan Pemahaman Dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMA N I Lubuklinggau. Infinity Journal, 4(1), 10.

Fridanianti, A., Purwati, H., & Murtianto, Y. H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Kelas VII SMPN 2 Pangkah Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif Dan Kognitif Impulsif. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(1), 11.

Hajar, Y & Sari, V.T.A. (2018). Analisis kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMK Ditinjau Dari Disposisi Matematis. INSPIRAMATIKA : Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 4(2), 120-131.

Hamidah, M. T., & Prabawati, M. N. (2019). Analisis Disposisi Matematik Peserta Didik Dalam Pembelajaran Matematika Pada Materi Statistik Di MTsN 11 Tasikmalaya. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers.378.

Harisudin, M. I. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa Dengan PJJ Dimasa Covid 19. Teorema : Teori Riset dan Matematika, 6(1), 98-106.

Husna, A., Hanggara, Y & Agustyaningrum, N. (2020). Proses Berpikir Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ekonomi Ditinjau Dari Kecerdasan Logis Matematis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 1283-1292.

Husna, Ikhsan, M., & Fatimah, S. (2012). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (TPS). Jurnal Peluang, 1(2), 81-92.

Karlimah. (2015). Pembelajaran bermakna untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (pp. 59-63).

Kharisma, N. N., Roesminingsih, M. V., & Suhanadji, S. (2020). Gambaran kebutuhan pembelajaran daring PKBM budi utama surabaya pada masa pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Nonformal, 15(1), 38-44.

Khoiriyah, I. Z. (2018). Disposisi Matematis Dalam Diskusi Kelompok Matematika Materi Limit Siswa MAN Wlingi Blitar Tahun Pelajaran 2017/2018.

Mahmuzah, R., Ikhsan, M., & Yusrizal. (2014). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Disposisi Matematis Siswa SMP dengan Menggunakan Pendekatan Problem Posing. Jurnal Didaktik Matematika.46.

Marlina, E., & Ruhiat, D. (2018). Penerapan Sub Pokok Fungsi Pada Matematika Ekonomi Terhadap Fungsi Permintaan Dan Fungsi Penawaran. Jurnal Ilmiah Akuntansi, 9 nomor 2,(2), 1-8.

Means, B. (2010). Technology and education change: Focus on student learning. Journal of Research on Technology in Education, https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782552.

Muflihatusubriyah,U. et al . (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Berdasarkan Disposisi Matematis. Journal of Mathematics Education, 7(1), 49-56.

Muniroh, L., & Nursyahidah, F. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika siswa dalam menyelesaikan soal cerita ditinjau dari gaya kognitif impulsif pada masa pandemi covid-19.352-359.

Nakamura, Y., et al. (2018). Distance learning, e-learning and blended learning in mathematics education in Effective Use of Math E-Learning with Questions Specification. International Trends in Research and Development, https://doi.org/10.1007/978-3-319-90790-1.

NCTM. (2000). Defining Problem Solving. Retrieved from http://www.learner.org/channel/courses/teachingmath/gradesk 2/session 03/sectio 03 a.html.

Noriza, M.D., Kartono & Sugianto. (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa Kelas X Pada Pembelajaran Berbasis Masalah. UJMER : Unnes Journal of Mathematics Education Research, 4(2), 66-75.

Özyurt, Ö., Özyurt, H., Baki, A., & Güven, B. (2013). Integration into mathematics classrooms of an adaptive and intelligent individualized e-learning environment: Implementation and evaluation of UZWEBMAT. Computers in Human Behavior. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.11.013.

Rosita, N. T., & Yuliawati, L. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 6(1), 123-128.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumartini. (2015). Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1).

Taha, M. H., Abdalla, M. E., Wadi, M., & Khalafalla, H. (2020). Curriculum delivery in Medical Education during an emergency: A guide based on the responses to the COVID-19 pandemic. MedEdPublish, 9.

Wanabuliandari, S. 2016. Peningkatan Disposisi Matematis Dengan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Model Thinking Aloud Pairs Problem Solving (TAPPS) Berbasis Multimedia. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(2), 138-144.

Wardani, S. (2009). Meningkatkan kemampuan berfikir kreatif dan disposisi matematik siswa SMA melalui pembelajaran dengan pendekatan model Sylver. Universitas Pendidikan Indonesia.

Widjajanti, D. B. (2009). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Calon Guru Matematika: Apa dan Bagaimana Mengembangkannya. Seminar Nasioanal FMIPA, 5, 1-11.

Wilujeng, H. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Science Study (TIMSS), 2(2).

Yogi, A. (2015). Proses asimilasi dan akomodasi mahasiswa bergaya kognitif field independent dalam menyelesaikan masalah. Prosiding Seminar Nasional, 04, 394-403.

Downloads

Published

2022-10-31

How to Cite

Husna, A., & Hanggara, Y. (2022). Analyzing Students’ Problem-Solving Ability Based on Mathematics Disposition During the Covid-19 Pandemic. International Journal on Emerging Mathematics Education, 6(1), 15–28. https://doi.org/10.12928/ijeme.v6i1.21062

Issue

Section

Articles