Development of a Problem-Based Learning E-Module to Enhance Mathematical Literacy Skills through Data Presentation

Authors

  • Faida Musaad Universitas Ahmad Dahlan
  • Dwi Sulisworo Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.12928/ijeme.v7i2.29582

Keywords:

e-module, problem-based learning, mathematical literacy skills

Abstract

This study discusses the low mathematical literacy skills of students at Junior High School IT Al-Izzah Sorong City, particularly in the area of data presentation. The causes are attributed to ineffective conventional teaching methods and inadequate teaching materials. The research aims to develop a Problem-Based Learning (PBL) e-module to enhance mathematical literacy skills. Through the Research and Development (R&D) approach using the ADDIE model, the study produced an e-module validated for both media and content. Students' response to the e-module was highly positive, indicating a high level of comfort. Analysis showed that the PBL-based e-module effectively improves students' mathematical literacy skills. Despite limitations in access to Android devices, it did not hinder the learning process.

References

Ariyani, B., & Kristin, F. (2021). Model pembelajaran Problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353-361.

Arsal, M., Danial, M., & Hala, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Materi Sistem Peredaran Darah pada Kelas XI MIPA SMAN 6 Barru. Prosiding Seminar Nasional Biologi VI Harmonisasi Pembelajaran Biologi Pada Era Revolusi 4.0, 434–442.

Azka, A. H. H., Setyawati, R. D., & Albab, I. U. (2019). Pengembangan modul pembelajaran. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(5), 224-236.

De Lange, J. (2003). Mathematics for literacy. Quantitative literacy: Why numeracy matters for schools and colleges, 80, 75-89.

Fatwa, V. C., Septian, A., & Inayah, S. (2019). Kemampuan literasi matematis siswa melalui model pembelajaran Problem based instruction. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 389-398.

Firdaus, A., Asikin, M., Waluya, B., & Zaenuri, Z. (2021). Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika Siswa. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(2), 187-200.

Happy, N., & Widjajanti, D. B. (2014). Keefektifan PBL ditinjau dari kemampuan berpikir kritis dan kreatif matematis, serta self-esteem siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 48-57.

Husnidar, H., & Hayati, R. (2021). Penerapan model pembelajaran Problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa. Asimetris: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 2(2), 67-72.

Kusumawardani, D. R., Wardono, W., & Kartono, K. (2018, February). Pentingnya penalaran matematika dalam meningkatkan kemampuan literasi matematika. In Prisma, prosiding seminar nasional matematika (Vol. 1, pp. 588-595).

Maryam, M. (2019). Pengembangan e-modul matematika berbasis Open Ended pada materi sistem persamaan linear dua variabel kelas VIII (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Mayasari, T., Kadarohman, A., Rusdiana, D., & Kaniawati, I. (2016). Apakah model pembelajaran problem based learning dan project based learning mampu melatihkan keterampilan abad 21?. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 2(1), 48-55.

Muthy, A. N., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis media pembelajaran e-learning melalui pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran matematika di rumah sebagai dampak 2019-nCoV. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(1), 94-103.

Nurkhasanah, D., Wahyudi, W., & Indarini, E. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sd. Satya Widya, 35(1), 33-41.

Pamungkas, M. D., & Franita, Y. (2019). Keefektifan Problem based learning untuk meningkatkan kemampuan literasi matematis siswa. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika), 5(2), 75-80.

Pratiwi, D., & Ramdhani, S. (2017). Penerapan model Problem based learning (Pbl) untuk meningkatkan kemampuan literasi matematis siswa smk. Gammath: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 2(2).

Rahmat, M. R., Arip, A. G., & Nur, S. H. (2020). Implementation of Problem-Based Learning Model Assisted by E-Modules on Students' Critical Thinking Ability. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 9(3), 339-346.

Sirate, S. F. S., & Ramadhana, R. (2017). Pengembangan modul pembelajaran berbasis keterampilan literasi. Inspiratif Pendidikan, 6(2), 316-335.

Sembiring, R. B. (2013). Strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 214-229.

Simamarta, Y., Wedyawati, N., & Hutagaol, A. S. R. (2020). Analisis literasi matematika pada penyelesaian soal cerita siswa kelas v sekolah dasar. J-PiMat, 2 (1), 100–105.

Suci, D. W., & Taufina, T. (2020). Peningkatan Pembelajaran Matematika Melalui Strategi Berbasis Masalah di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 4(2), 505-512.

Sukmayadi, V., & Yahya, A. (2020). Indonesian education landscape and the 21st century challenges. Journal of Social Studies Education Research, 11(4), 219-234.

Sumaryani, E., Nugraheni, P., & Purwoko, R. Y. (2019). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Masalah Dengan Penguatan Literasi Matematis Pada Siswa SMP. EKUIVALEN-Pendidikan Matematika, 39(1).

Turnip, R. F., & Karyono, H. (2021). Pengembangan e-modul matematika dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 9(2), 485-498.

Wardono, A. K. (2018). Pengembangan Literasi Matematika Mengacu PISA Melalui. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 608–617.

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Musaad, F., & Sulisworo, D. (2023). Development of a Problem-Based Learning E-Module to Enhance Mathematical Literacy Skills through Data Presentation. International Journal on Emerging Mathematics Education, 7(2), 75–88. https://doi.org/10.12928/ijeme.v7i2.29582