Pemanfaatan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar dalam Lesson Study untuk Meningkatkan Metakognitif
DOI:
https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v3i1.4144Abstract
Pemanfaatan lingkungan sekolah dengan dua pola yaitu di dalam kelas dan di luar kelas. Kegiatan di dalam kelas memperhaatikan tujuan, materi, trategi, karakter siswa, dan alokasi waktu, sedang di luar kelas dengan cara bebas, terkontrol, perorangan, dan kelompok. Model pembelajarannya menggunakan pembelajaran aktif dengan berbagai strategi dan pendekatan yang berpusat pada siswa. Pembelajaran dikemas dalam program Lesson Study, yaitu tahap Plan, Do, dan See. Dalam tahapan ini juga menanamkan kesaadaran metakognitif melalui tahapan memahami, mengendaikan, dan memanipulasi proses kognisi.
References
Brown, James Wilson, AV 1983 Instruction: Tacnology, media,and Methods, Book Company: McGraw-Hill,
Flavel.1979. Metacognition and Cognitive Monitoring: a New Area of Cognitive Developmental Inquiry. American Psychologist, 34, 906-911.
Munadi, Yudhi. 2008. Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.
Sadiman, Arief, dkk. 1984. Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Schramm, Wilbur, 1977. Big Media Little Media: Tolls ang verly Hills, California,
Slameto.2003.Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya.Jakarta:Rineka Cipta.
Sudjana & A. Rifai. 2000. Sumber Belajar dan Alat Pelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Syamsuri, Istamar & Ibrohim. 2011. Lesson Study (Studi Pembelajaran). Malang: IKIP Malang
Tuu,Tulus.2004. Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Rineka Cipta.
Warsito, B. 2008. Teori Belajar Robert M. Gagne dan Implikasinya pada Pentingnya Pusat Sumber Belajar. Jurnal Teknodik. Vol XII (01).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with Jurnal Bioedukatika agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.