Development of the Plant Encyclopedia Used in Traditional Foods of Sekadau Regency

Authors

  • Rini Rini Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Ari Sunandar Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Hanum Mukti Rahayu Universitas Muhammadiyah Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v12i3.29452

Keywords:

Encyclopedia Ethnobotany Traditional Food Research and Development

Abstract

Utilization of plants as food ingredients represents local wisdom and cultural richness that needs to be preserved. Preservation of this knowledge can be achieved through educational media. This research aims to produce valid learning media and measure positive responses from students. It follows the Research and Development (R&D) approach using the ADDIE development model consisting of 5 stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Instruments used include observation sheets, interview sheets, questionnaires, and validation sheets. Validation results from subject matter experts achieved 87.58% (very valid), media experts 96.66% (very valid), and language experts 89.99% (very valid). Students responded very positively in small-scale trials with 89.1% and large-scale trials with 93.7%. The research results indicate that the plant encyclopedia used in the traditional cuisine of Sekadau District is suitable for learning and receives positive feedback from students.

References

Aini, S., Setiadi, A. E., & Sunandar, A. (2024). Pengembangan ensiklopedia sayuran lokal Kabupaten Kayong Utara sebagai media pembelajaran biologi. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 10(1), 38-46.

Agustina., Dian., Hafnanti, R., & Sulastri., S. (2019). Pengembangan Modul Sistem Reproduksi Berazazkan Al-Qur’an/Hadis Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal EDUSAINS, 11(1), 132-140.

Ahmad, T., Abu., Ahmad, R. R. A., & Saleh, S. (2020). Pembinaan Modul Pengajaran Al-Qur’an (Al-Alaq) Dengan Menggunakan Model Instruksional ADDIE. BITARA Internasional Journal Of Civilazional Studies and Human Sciences, 3(3), 152-167.

Anshori, I. (2021). Remodeling Pembelajaran Berbasis Masalah Menggunakan Intergrasi Nilai-Nilai Islam dan Penelitian Sosiologi di Madrasah. International Journal Of Teaching, 14(2), 421-422.

Baderan, D., Baderan, D. W. K., & Kumaji, S. S. (2022). Keanekaragaman Tumbuhan Suku Piperaceae Di Kawasan Air Terjun Lombongo Provinsi Gorontalo. Bioma : Jurnal Biologi Makassar, 7(1), 95–102.

Chandra, A. M., Amirah, A. A., Pratiwi, A. D., Pratama, J. A., Wigati, I., Yuniar, Y., Hapida, Y., Habisukan, U. H., & Nurokhman, A. (2020). Pembuatan Ensiklopedia pada Materi Plantae di SMA / MA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 3(1), 125–132.https://doi.org/http://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/semnaspbio/article/e w/527.

Habiba, R., Ngabekti, S., Indriyanti, D. R. 2023. Pengembangan ensiklopedia keanekaragaman hayati di Kabupaten Jepara sebagai suplemen bahan ajar untuk meningkatkan hasil belajar dan sikap konservasi lingkungan. Journal on Education, 6(1), 620–635.

Hernawati, D., Amin, M., Irawati, MH, Indriwati, SE, & Omar, N. (2018). Efektivitas Pendekatan Saintifik Dengan Menggunakan Ensiklopedia Sebagai Bahan Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Dalam Sains. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(3), 266–272. https://doi.org/10.15294/jpii.v7i3.14459.

Ketut Sudiana, I. (2022). Encyclopedia of chemistry laboratory equipment to support basic chemistry practicum learning. Wahana Matematika dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, Dan Pembelajarannya, 16(2), 1858– 0629.

Lafifa, F., Parno, P., Hamimi, E., & Setiawan, AM (2022). Pengembangan media pembelajaran animas STEM dengan feedback untuk memfasilitasi kemampuan berpikir kritis siswa pada materi pemanasan global. Prosiding Penelitian Desain Asia Tenggara Kedelapan (SEA-DR) & Konferensi Internasional Sains, Teknologi, Pendidikan, Seni, Budaya, dan Kemanusiaan (STEACH) Kedua (SEADR-STEACH 2021), 627, 8–15.

Laila Puspita. (2019). Pengembangan modul berbasis keterampilan proses sains sebagai bahan ajar dalam pembelajaran biologi Module development based on science process skills as teaching materials inbiological learning. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(1), 79–87. https://doi.org/10.21831/jipi.v5i1.22530.

Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312–325.https://doi.org/https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi/article/view/1373.

Mulyatiningsih, Endang. (2016). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Narulita, S,. Setiadi, E, A., & Sunandar, A. (2023). Pengembangan Ensiklopedia Tanaman Pembungkus Suku Melayu Berbasis Etnobotani di Kecamatan Meliau. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 7 (2), 254-263.

Prastowo, A. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif: Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenagkan. Yogyakarta: Diva Press.

Prayitno, T. A. (2017). Pengembangan Petunjuk Praktikum Mikrobiologi Program Studi Pendidikan Biologi. Jurnal Biota, 3(1), 31-37.

Renita, A,. Setyowati, E., Fauziah, a., & Purwanto, N. (2020). Pengembangan Ensiklopedia Tumbuhan Paku Sebagai Sumber Belajar Keanekaragaman Hayati. Jurnal Biologi Dan Pembelajaran (JB&P), 7(1), 1-6.

Rosnawati, V., & Sunaryati, S. (2022). Pengembangan Ensiklopedia Berbasis Potensi Lokal Wakatobi pada Materi Mollusca. Jurnal Pendidikan Tambusal, 5(3), 6622-6632.

Saputri, A. J., Sunandar, A., & Qurbaniah, M. (2024). The development of the woven plant encyclopedia of the Simpakng Dayak Tribe Ketapang Regency. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 10(1), 27-37.

Setiawan, R. (2016). Memaknai Kuliner Tradisional di Nusantara: Sebuah Tinjauan Etis. Respons: Jurnal Etika Sosial, 21(1), 113-140

Ulya, H., Arsih, F., Alberida, H., & Rahmi, Y. L. (2022). Pengembangan Buku Digital Berbasis RANDAI Terintegrasi Potensi Lokal pada Materi Keanekaragaman Hayati. Biodik, 8(1), 97–108.https://doi.org/10.22437/bio.v8i1.16576.

Wibowo, AD, Poerwanti, E., & Kuncahyono. (2019). Pengembangan buku enterdal (Ensiklopedia Tematik Sumber Daya Alam) tema 3 peduli terhadap makhluk hidup untuk siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Ilmiah PGSD, III No.2 , 89–98.

Wulandari, W. & Mudinillah, M. (2022). Efektivitas penggunaan aplikasi CANVA sebagai media pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 102–118.

Zebua, N. (2023). Potensi Aplikasi CANVA Sebagai Media Pembelajaran Praktis Bagi Guru Dan Peserta Didik Pendidikan, 2(1), 229-232.

Downloads

Published

2025-02-25

Issue

Section

Articles