ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MAHASISWA DALAM MATA KULIAH MATEMATIKA DISKRIT PADA MATERI KOMBINATORIKA

Evi Triyani, Heni Pujiastuti

Abstract


 

This study aims to determine the ability of problem solving in discrete mathematics courses on combinatorics material for the sixth semester students of Mathematics Education at Sultan Ageng Tirtayasa University. This type of research is a qualitative descriptive study. Where this study describes the results of the analysis of problem solving in students. The sample used in this study were 10 students. The instrument used was a test description of the ability to solve problems in combinatorics and interviews. The results in this study indicate that 1) The average level of problem solving abilities of students in combinatorics material is 69, which is included in the classification Good Enough; 2) There are factors that make it difficult for students to solve combinatorics problem solving, namely the factor of forgetting to work with what formulas and the confused factor to identify these combinatorics problems. Combinatorics problem solving skills can be easily resolved if you practice frequently.

 

Keywords : Problem Solving, Combinatorics, Descriptive Qualitative Ability


Full Text:

PDF

References


Amalia, S. R., & Widodo, A. N. (2018). Analisis kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa Melalui Model Pbl Berbasis Etnomatematika Ditinjau dari Kepribadian Topologi Hippocrates, Galenus Tipe Cholearis dan Phlegmantis. Aksioma , 1-10.

Ambarwati, M. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Strategi Think Talk Write (TTW). Jurnal Pedagogia , 239-246.

Anam, M. K., Suharto, Murtikusuma, R. P., Hobri, & Oktavianingtyas, E. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Berdasarkan Teori APOS (Action, Process, Object, Schema) Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Florence Littauer. Kadikma , 49-58.

Darma, Y., Firdaus, M., & Haryadi, R. (2016). Hubungan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Calon Guru Matematika. Jurnal Edukasi , 169-178.

Darminto, B. P. (2013). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Melalui Pembelajaran Model Treffinger. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains , 101-107.

Hadi, S., & Radiyatul. (2014). Metode Pemecahan Masalah Menurut Polya Untuk Mengembangkan Kemampuan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematis Di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika , 53-61.

Hayu, E., Linna, R., Maimunah, & Roza, Y. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Pada Materi Perbandingan. AdMathEdu , 11-20.

Herlina, S., & Dahlia, A. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa Calon Guru Ditinjau Dari Cognitive Style Berdasarkan Field Independent Dan Field Dependent Di Universitas Islam Riau . AdMathEdu , 35-48.

Karlimah. (2010). Pengembangan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Serta Disposisi Matematis Mahasiswa PGSD Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah.

Mahardhikawati, E., Mardiyana, & Setiawan, R. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Langkah-Langkah Polya Pada Materi Turunan Fungsi Ditinjau Dari Kecerdasan Logis-Matematis Siswa Kelas XI IPA SMAN 7 Surakarta Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika (JPMM) , 119-128.

Netriwati. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Teori Polya Ditinjau dari Pengetahuan Awal Mahasiswa IAIN Raden Intan Lampung. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika , 181-190.

Novianti, D. E., Khoirotunnisa, A. U., & Indriani, A. (2017). Profil Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Permasalahan Pemrograman Linear Ditinjau Dari Kemampuan Komunikasi Matematis. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika) , 53-59.

S, R. Z. (2019). Profil Kemampuan Pemecahan masalah Berbentuk Open-Ended Bahasan Pokok Soal Cerita Materi Sistem Pesamaan Linear Tiga Variabel (SPLTV) Di Kelas X MA At- Thohiriyah Ngantru Tulungagung.

Septian, A. (2017). Penerapan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Suryakancana. Jurnal PRISMA Universitas Suryakancana , 180-191.

Sulistyorini, Y., Argarini, D. F., & Yazidah, N. I. (2018). Analisis Kesalahan Dalam Memecahkan Masalah Kombinatorika Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Aksioma Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro , 114-123.

Sumargiyani, Yusnia, I., & Adibah, Y. (2019). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Program Linear Berdasarkan Teori Newman. AdMathEdu , 105-114.

Wahyuddin. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ekonomi Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Logis Pada Mahasiswa. AdMathEdu , 211-230.

Wahyuniar, S. L., & Widyawati, S. (2017). Proses Berpikir Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Kombinatorial Berdasarkan Kecerdasan Logis Matematis. Numerical: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika , 103-114.




DOI: http://dx.doi.org/10.12928/admathedu.v10i2.16527

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Evi Triyani, Heni Pujiastuti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



AdMathEdu : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika dan Matematika Terapan
P-ISSN: 2088-687X || E-ISSN: 2656-7040
Organized by: Department of Mathematics Education, Faculty of Teacher Training and Education
Publisher: Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta, Indonesia
Email: admathedu@gmail.com