Is Group Guidance With Problem Solving Techniques Effective to Increase Learning Independence in Students of Junior High School?
DOI:
https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v13i2.28409Keywords:
learning independence, group guidance, problem solving techniques, studentsAbstract
This research aims to test the effectiveness of group guidance using problem solving techniques to increase student learning independence in junior high schools. The type of research used in this research is an experiment with a Pre-Experimental research design, using the One group pretest posttest design model. The sample was determined using simple random sampling with a total of ten students. The data collection tool used was a learning independence scale. Data analysis was used using the Paired Sample test with the T-Test formula. The results of this research show that group guidance using problem solving techniques is effective in increasing students' learning independence in all indicators. The results of this research can be used as a technical solution for guidance and counseling services for guidance and counseling teachers in an effort to increase student learning independence in junior high schools
References
Adzkiyah, N. H., Ardianti, T., & Kasmanah, K. (2022). Efektivitas bimbingan kelompok untuk meningkatkan kemandirian belajar siswa. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 2(2), 85–90.
Al Fatihah, M. (2016). Hubungan antara kemandirian belajar dengan prestasi belajar PAI siswa kelas III SDN Panularan Surakarta. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 1(2), 197–108.
Ali, M., & Asrori, M. (2014). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Bumi Aksara.
Amalia, P. R., Sukestiyarno, Y. L., & Cahyono, A. N. (2021). Problem-solving skill based on learning independence through assistance in independent learning with entrepreneurial-nuanced modules. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 10(A).
Bakhtiar, B. (2017). Upaya guru dalam menumbuhkan kemandirian belajar siswa di SD Negeri 22 Banda Aceh. Elementary Education Research, 2(2).
Diniyah, A. N., Akbar, G. A. M., Akbar, P., Nurjaman, A., & Bernard, M. (2018). Analisis kemampuan kemampuan penalaran dan self confidence siswa sma dalam materi peluang. Journal on Education, 1(1), 14–21.
Fadilah, S. N. (2019). Layanan bimbingan kelompok dalam membentuk sikap jujur melalui pembiasaan. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 167–178.
Fitriani, R. (2019). Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Modelling Simbolik Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Empati-Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(2), 59–68.
Handayani, N., & Hidayat, F. (2019). Hubungan kemandirian terhadap hasil belajar siswa mata pelajaran matematika di kelas X SMK kota cimahi. Journal on Education, 1(2), 1–8.
Hidayati, R. (2013). Model bimbingan kelompok dengan teknik stimulus control untuk meningkatkan kemandirian belajar siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 2(2).
Idayanti, N. L., Nurlela, N., & Ferdiansyah, M. (2022). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Bimbingan Kelompok dengan Teknik Problem Solving dimasa Pandemi Covid-19. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(2), 421–427.
Isnaeni, S., Fajriyah, L., Risky, E. S., Purwasih, R., & Hidayat, W. (2018). Analisis kemampuan penalaran matematis dan kemandirian belajar siswa SMP pada materi persamaan garis lurus. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(1), 107–116.
Khairani, A., Sugianto, A., & Ildiyanita, R. (2022). Teknik Self-Management Untuk Meningkatkan Nilai Karakter Mandiri Belajar Siswa. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 8(1), 62–69.
Kurniawan, D. E., & Pranowo, T. A. (2018). Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama Sebagai Upaya Mengatasi Perilaku Bullying di Sekolah. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 2(1).
Laia, Y., Sarumaha, M. S., & Laia, B. (2022). Bimbingan konseling dalam meningkatkan kemandirian belajar siswa di SMA Negeri 3 Susua tahun pelajaran 2021/2022. Counseling For All (Jurnal Bimbingan Dan Konseling), 2(1), 1–12.
Majdi, M. Z. Z., & Ekawati, D. (2020). Meningkatkan ketrampilan berpikir kritis menggunakan bimbingan kelompok teknik problem solving berbantuan mind mapping. Ghaidan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam Dan Kemasyarakatan, 4(2), 56–63.
Nafiah, A., & Handayani, A. (2014). Layanan bimbingan kelompok dengan teknik homeroom untuk penurunan perilaku agresif siswa. Empati-Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1).
Nurhidayati, D. D. (2016). Peningkatan pemahaman manajemen waktu melalui bimbingan kelompok dengan teknik problem solving pada siswa. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 24.
Madrasah Aliyah Al Hikmah Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2018/2019. PhD Thesis. UIN Raden Intan Lampung.
Puluhulawa, M., Djibran, M. R., & Pautina, M. R. (2017). Layanan bimbingan kelompok dan pengaruhnya terhadap self-esteem siswa. Proceeding Seminar Dan Lokakarya Nasional Bimbingan Dan Konseling 2017, 301–310.
Putra, R. A. (2017). Penerapan metode pembelajaran mandiri dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik (studi pada program pendidikan kesetaraan paket c di PKBM bina mandiri cipageran). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(1).
Retong, M. L. (2019). Peningkatan Kedisiplinan Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok: Studi di Kelas XI SMA Negeri 1 Maumere. Gema Wiralodra, 10(2), 331–342.
Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara sikap, kemandirian belajar, dan gaya belajar dengan hasil belajar kognitif siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15–20.
Rosidah, A. (2016). Bimbingan kelompok melalui teknik problem solving untuk meningkatkan penyesuaian diri siswa terisolir. Jurnal Fokus Konseling, 2(2).
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2006). Self‐regulation and the problem of human autonomy: Does psychology need choice, self‐determination, and will?. Journal of personality, 74(6), 1557-1586.
Sobri, M., & Moerdiyanto, M. (2014). Pengaruh kedisiplinan dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar ekonomi Madrasah Aliyah di Kecamatan Praya. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 1(1).
Simonton, D. K. (2000). Creativity: Cognitive, personal, developmental, and social aspects. American psychologist, 55(1), 151.
Sugandi, A. I. (2013). Pengaruh pembelajaran berbasis masalah dengan setting kooperatif jigsaw terhadap kemandirian belajar siswa SMA. Infinity Journal, 2(2), 144–155.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (23rd ed.). Alfabeta.
Supanti, S., & Hartutik, I. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Dan Kemandirian Siswa Pada Materi Sistem Koloid Dengan Metode Inkuiri. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(1).
Suryani, N. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Ombak.
Susilo, T., & Kurniawan, D. E. (2020). Efektivitas Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Kelas Vii Di Smp It Masjid Syuhada Yogyakarta. Advice: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(1), 1–11.
Ulya, H. (2016). Profil kemampuan pemecahan masalah siswa bermotivasi belajar tinggi berdasarkan ideal problem solving. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(1).
Wasono, M. P. J. (2019). Peningkatan Disiplin Berseragam Siswa Melalui Bimbingan Kelompok. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1).
Wati, T. (2015). Analisis Kemandirian Siswa Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas Iii Sd Negeri 1 Banda Aceh. Pesona Dasar : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Humaniora,1(1) https://jurnal.usk.ac.id/PEAR/article/view/7973
Wibowo, N. A. K., Susanto, B., & Maulana, M. A. (2019). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Role Playing Terhadap Interaksi Sosial Pada Siswa. Advice: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 46–54.
Yanda, O. N., Sri, H., Agungbudiprabowo, A., & Siswanti, R. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Adversity Quotient Siswa Melalui Bimbingan Kelompok dengan Teknik Problem Solving. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11885–11895.
Yasdar, M., & Muliyadi, M. (2018). Penerapan teknik regulasi diri (self-regulation) untuk meningkatkan kemandirian belajar mahasiswa program studi bimbingan konseling stkip muhammadiyah enrekang. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 2(2), 50–60.
Yuniarwati, C. T. (2018). Meningkatkan motivasi belajar melalui layanan bimbingan kelompok dengan teknik modeling pada siswa kelas xi a$neg$ ph 1 SMK Ni Cepu semester gasal tahun 2017/2018. Empati-Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Refri Sunu Herlambang, Agungbudiprabowo Agungbudiprabowo, Ariadi Nugraha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with PSIKOPEDAGOGIA agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.