Validation of MINAPAMIMI fairy tale media to improve elementary school students knowledge and attitudes towards distater mitigation
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
X. Jiang, X. Song, T. Li, and K. Wu, “Special focus/Rapid Communication Moment magnitudes of two large Turkish earthquakes on February 6, 2023 from long-period coda,” Earthq. Sci., vol. 36, no. 2, pp. 169–174, 2023, doi: 10.1016/j.eqs.2023.02.008.
Z. Qu, F. Wang, X. Chen, X. Wang, and Z. Zhou, “Rapid report of seismic damage to hospitals in the 2023 Turkey earthquake sequences,” Earthq. Res. Adv., vol. 3, no. 4, p. 100234, 2023, doi: 10.1016/j.eqrea.2023.100234.
N. Reza, A. Opdyke, and C. Ochiai, “Disrupted sense of place and infrastructure reconstruction after the Great East Japan Earthquake and Tsunami,” Prog. Disaster Sci., vol. 22, no. March, p. 100322, 2024, doi: 10.1016/j.pdisas.2024.100322.
D. Pratiwi and A. Fitri, “Analisis Potensial Penjalaran Gelombang Tsunami di Pesisir Barat Lampung, Indonesia,” J. Tek. Sipil ITP, vol. 8, no. 1, p. 5, 2021, doi: 10.21063/jts.2021.v801.05.
F. A. Risdar, Y. Djuyandi, and T. Hidayat, “Strategi korps pasukan khas tentara nasional indonesia angkatan udara dalam operasi penanggulangan bencana alam (Studi Kasus Penanggulangan Bencana Alam Gempa Bumi dan Tsunami di Kepulauan Mentawai Tahun 2010),” Aliansi J. Polit. Keamanan Dan Hub. Int., vol. 1, no. 1, p. 12, 2022, doi: 10.24198/aliansi.v1i1.38861.
S. Handayani, D. C. R, I. Angelia, and R. Paedede, “Pemberian Terapi Trauma Healing Bagi Sekolah Dasar Terdampak Gempa Dan Tsunami Kota Padang,” Cendekia J. Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 2, p. 59, 2019, doi: 10.32503/cendekia.v1i2.584.
R. D. Arisona, “Sosialisasi Dan Simulasi Mitigasi Bencana Gempa Bumi Dalam Meningkatkan Kesiapsiagaan Siswa Sdn 2 Wates Ponorogo,” ASANKA J. Soc. Sci. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 1–7, 2020, doi: 10.21154/asanka.v1i1.1939.
R. T. Kurniawati and H. D. Koeswanti, “Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar,” Didakt. TAUHIDI J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 7, no. 1, p. 29, 2020, doi: 10.30997/dt.v7i1.2634.
H. H. Abbas, Nurbaeti, and Andi Asrina, “Mitigasi Bencana Gempa Bumi dengan Metode Learning by Doing,” Wind. Heal. J. Kesehat., vol. 5, no. 1, pp. 475–485, 2022, doi: 10.33096/woh.vi.139.
M. H. Ansori and M. B. Santoso, “Pentingnya Pembentukan Program Sekolah Siaga Bencana Bagi Kabupaten Bandung Barat,” Pros. Penelit. dan Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 6, no. 3, p. 307, 2020, doi: 10.24198/jppm.v6i3.22975.
P. R. Genika, R. A. Luthfia, and Y. Wahyuningsih, “Urgensi Pembelajaran Mitigasi Bencana terhadap Kesiapsiagaan Peserta Didik Sekolah Dasar,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 5, no. 1, pp. 3239–3246, 2023.
M. Y. Kartika, V. Ardhyantama, and U. Tisngati, “Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Pemahaman Anak Tentang Mitigasi Bencana,” Sch. J. Pendidik. dan Kebud., vol. 13, no. 1, pp. 76–86, 2023, doi: 10.24246/j.js.2023.v13.i1.p76-86.
S. Pradinata and J. D. Susilo, “Prokrastinasi Akademik dan Dukungan Sosial Teman Sebaya pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya,” J. Exp., vol. 4, no. 2, pp. 85–95, 2016, [Online]. Available: http://journal.wima.ac.id/index.php/EXPERIENTIA/article/view/899
A. T. Pradina et al., “Peningkatan Literasi Mitigasi Bencana Gempa Bumi Melalui Booklet Ringkas Inovatif Bagi Siswa SDN Wonoayu Kecamatan Wajak Kabupaten Malang,” J. PASOPATI Pengabdi. Masy. dan Inov. Pengemb. Teknol., vol. 3, no. 3, pp. 168–176, 2021.
I. Winangsih and E. Kurniati, “Disaster Mitigation in Early Childhood Education,” vol. 454, no. Ecep 2019, pp. 296–301, 2020, doi: 10.2991/assehr.k.200808.058.
C. Cuga, Y. Adhani, and P. P. Ardini, “Mitigasi Bencana Berbasis Moda Media Interaktf (Mmi) Pada Masyarakat Desa Tupa,Kabupaten Bone Bolango,” J. Abdimas Terap., vol. 1, no. 2, pp. 51–59, 2022, doi: 10.56190/jat.v1i2.12.
N. Eilers, “A critical disability studies reading of Beauty and the Beast: Détournement in pedagogical practice,” J. Media Lit. Educ., vol. 12, no. 2, pp. 54–63, 2020, doi: 10.23860/JMLE-2020-12-2-5.
I. Muyassaroh and Titin Sunaryati, “Urgensi Pengembangan Buku Dongeng Movable Berbasis Etnosains Sebagai Bahan Ajar Penunjang Pembelajaran Ipa Siswa Kelas IV Sekolah Dasar,” J. Ceram. Assoc. Japan, vol. 63, no. 705, pp. 73–76, 2021, doi: 10.29240/jpd.
M. Zohrabi, L. Dobakhti, and E. M. Pour, “Interpersonal meanings in children’s storybooks,” Iran. J. Lang. Teach. Res., vol. 7, no. 2, pp. 39–64, 2019.
W. Birhan, G. Shiferaw, A. Amsalu, M. Tamiru, and H. Tiruye, “Exploring the context of teaching character education to children in preprimary and primary schools,” Soc. Sci. Humanit. Open, vol. 4, no. 1, p. 100171, 2021, doi: 10.1016/j.ssaho.2021.100171.
I. Nurhidayah and M. N. Wangid, “Pengembangan Bahan Ajar Buku Dongeng Berbasis Sainsmatika Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 9, no. 2, p. 259, 2020, doi: 10.24127/ajpm.v9i2.2688.
D. Ampera and P. Sari, “Model Pembelajaran Berbasis Idi (Intructional Development Institute) Perawatan Tangan Dan Mewarnai Kuku,” Flawless., vol. 1, no. 1, pp. 66–72, 2017, doi: 10.24114/fls.v1i1.7733.
N. R. An Nabil, I. Wulandari, S. Yamtinah, S. R. D. Ariani, and M. Ulfa, “Analisis Indeks Aiken untuk Mengetahui Validitas Isi Instrumen Asesmen Kompetensi Minimum Berbasis Konteks Sains Kimia,” Paedagogia, vol. 25, no. 2, p. 184, 2022, doi: 10.20961/paedagogia.v25i2.64566.
F. Achsani, “Cerita Anak Sebagai Media Pembentuk Karakter Anak,” DIGLOSIA J. Kaji. Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, vol. 1, no. 2, pp. 53–64, 2018, doi: 10.30872/diglosia.v1i2.pp53-64.
A. N. Chasanah, “Cognitive Growth Learning Model to Improve the Students’ Critical Thinking Skills,” JRAMathEdu (Journal Res. Adv. Math. Educ., vol. 4, no. 2, pp. 112–123, 2019, doi: 10.23917/jramathedu.v4i2.8127.
L. Naldi, M. Nordqvist, K. Sjöberg, and J. Wiklund, “Entrepreneurial orientation, risk taking, and performance in family firms,” Fam. Bus. Rev., vol. 20, no. 1, pp. 33–47, 2007, doi: 10.1111/j.1741-6248.2007.00082.x.
S. Sufitri and R. Setyowati, “Pemanfaatan Dongeng Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar Sebagai Media Untuk Membangun Karakter Siswa,” Prim. J. Keilmuan dan Kependidikan Dasar, vol. 11, no. 1, p. 77, 2019, doi: 10.32678/primary.v11i01.2421.
W. I. Savitri, “Analisis Nilai Pendidikan Karakter Pada Buku Cerita Anak Buah Ketamakan,” J. JPSD (Jurnal Pendidik. Sekol. Dasar), vol. 8, no. 1, p. 21, 2021, doi: 10.26555/jpsd.v8i1.a20717.
D. A. Heni Putri, A. Ardi, H. Alberida, and R. Yogica, “Validitas Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Edmodo pada Materi Sel untuk Peserta Didik Kelas XI SMA/MA,” J. Lesson Learn. Stud., vol. 4, no. 2, pp. 230–237, 2021, doi: 10.23887/jlls.v4i2.34443.
G. A. P. P. Paramita, A. A. Gede Agung, and I. B. G. S. Abadi, “Buku Cerita Bergambar Guna Meningkatkan Keterampilan Membaca Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SD,” Mimb. Ilmu, vol. 27, no. 1, pp. 11–19, 2022, doi: 10.23887/mi.v27i1.45499.
R. S. Artha, D. Suryana, and F. Mayar, “E-Comic: Media for Understanding Flood Disaster Mitigation in Early Childhood Education,” JPUD - J. Pendidik. Usia Dini, vol. 14, no. 2, pp. 341–351, 2020, doi: 10.21009/jpud.142.12.
S. Wasliyah, “Komik Bencana Meningkatkan Sikap Kesiapsiagaan Bencana Pada Anak Sekolah Dasar Negeri Bulakan Kecamatan Gunung Kencana Banten Selatan Tahun 2017,” J. Med. (Media Inf. Kesehatan), vol. 5, no. 1, pp. 30–39, 2018, doi: 10.36743/medikes.v5i1.39.
Taryatman, “Untuk Membangun Generasi Muda Yang Berkarakter,” Taryatman, vol. 3, no. 1, p. 6, 2016, [Online]. Available: https://media.neliti.com/media/publications/259042-budaya-hidup-bersih-dan-sehat-di-sekolah-e30972f8.pdf
M. M. Moto, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan,” Indones. J. Prim. Educ., vol. 3, no. 1, pp. 20–28, 2019, doi: 10.17509/ijpe.v3i1.16060.
D. T. Dewi, “Pengembangan Media Cerita Bergambar Tentang Penjajahan Belanda untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 1, pp. 581–590, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i1.1966.
V. R. Gusti Dewi, I. N. Jampel, and D. P. Parmiti, “Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas III Melalui Buku Cerita Bergambar,” J. Edutech Undiksha, vol. 10, no. 2, pp. 271–279, 2022, doi: 10.23887/jeu.v10i2.46904.
I. Mujahadah, A. Alman, and M. Triono, “Pengembangan Media Pembelajaran Komik untuk Meningkatkan Hasil dan Minat Belajar Matematika Peserta Didik Kelas III SD Muhammadiyah Malawili,” J. Papeda J. Publ. Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 1, pp. 8–15, 2021, doi: 10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i1.758.
S. Hartini, Misbah, D. Dewantara, R. A. Oktovian, and N. Aisyah, “Developing learning media using online prezi into materials about optical equipments,” J. Pendidik. IPA Indones., vol. 6, no. 2, pp. 313–317, 2017, doi: 10.15294/jpii.v6i2.10102.
L. Herayanti, M. Fuaddunnazmi, and H. Habibi, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Moodle pada Mata Kuliah Fisika Dasar,” J. Pendidik. Fis. dan Teknol., vol. 1, no. 3, pp. 205–209, 2017, doi: 10.29303/jpft.v1i3.260.
F. Nurrohmah, F. G. Putra, and F. Farida, “Development of Sparkol Vedio Scribe Assisted Learning Media,” Form. J. Ilm. Pendidik. MIPA, vol. 8, no. 3, pp. 233–250, 2018, doi: 10.30998/formatif.v8i3.2613.
DOI: http://dx.doi.org/10.26555/jpsd.v11i1.a28855
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Inge Angelia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)
p-ISSN: 2614-0136, e-ISSN: 2614-0136
Published by Universitas Ahmad Dahlan
Universitas Ahmad Dahlan Kampus 5
Jalan Ki Ageng Pemanahan No. 19
Yogyakarta
Telp .: (+62274) 563515, 511829 Ext. 5111
Faks .: (+62274) 564604
email 1: jpsd@pgsd.uad.ac.id
email 2: sularso@pgsd.uad.ac.id
JPSD journal indexed at:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.