UPLIFTING SPEAKING SKILL THROUGH COMMUNICATIVE APPROACH AT GRADE V OF PADURENAN II STATE ELEMENTARY SCHOOL IN BEKASI OF ACADEMIC YEAR 2016 / 2017
DOI:
https://doi.org/10.26555/jpsd.v5i1.a12570Keywords:
Berbicara, Pendekatan, komunikatifAbstract
Keterampilan siswa kelas V SDN Padurenan II dalam berbicara masih rendah. Ini dibuktikan dengan skor rata-rata sebelum memberikan tindakan, yaitu 66,67% atau dapat diartikan belum lengkap. Guru masih menerapkan metode pengajaran klasik dan metode pengajaran yang hanya didasarkan pada buku pedoman saja. Hal ini menyebabkan siswa menjadi kurang termotivasi sehingga mereka belum dapat meningkatkan keterampilan mereka di speaker port.Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengkomunikasikan pendekatan keterampilan berbicara pada siswa Sekolah Dasar.Penelitian ini dilaksanakan di Sekolah Dasar Negeri Padurenan II di Bekasi di mana subjek penelitian adalah 30 siswa kelas VA yang melibatkan 11 siswa laki-laki dan 19 siswa perempuan. Partisipan yang terlibat dalam penelitian ini adalah guru yang merupakan guru yang melekat pada kelas VA dan kolaborator adalah guru sebaya dari kelas VB. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar observasi. Pendekatan komunikatif pada siswa kelas V dengan tema satu "Objek di Lingkungan Tentang," sub-tema "Manusia dan Lingkungan". Sedangkan pada siklus I sebanyak 19 siswa (63,3%) selesai, dan 11 siswa (36,7%) belum tuntas. Setelah semua dua tema 'Peristiwa dalam Kehidupan', sub-tema "Jenis Peristiwa dalam Kehidupan", sebanyak 30 siswa (100%) telah selesai dengan nilai rata-rata 78,60.
References
Arsjad, Maidar G. & Mukti U.S. 1998.Development of Indonesian Speaking Capability. Jakarta: Erlangga
Asih. 2015. Learning Strategy of Indonesian Language, Bandung: Loyal Library.
Azie Furqanul & Chaedar Alwasilah. 2002. Communicative Language Teaching. Bandung: Rosda
Eggen, Paul & Don Kauchak. 2007. Educational Psychology. Usa: Pearson.
Ghazali, Gratitude. Language Learning Skills. Bandung, Aditama.
Hopkins, David. 2011. Teacher's Guide Research Class Action Research (A Teacher's Guide Classroom Research). Yogyakarta: Learning Library.
Hurlock, Elizabeth B. 2002. Developmental Psychology. Jakarta: Erlangga.
Madya, Suwarsih. 2011. Action Research - Action Research. Bandung: Alfabeta
Meleong, Lexy. 2005. Qualitative Research Methodology. Bandung: Youth Rosda Works.
Nurgiyantoro, Burhan. 2014. Assessment of Language Learning. Yogyakarta: BpFE.
Nurjamal, Daeng. 2014. Skillful Speaking. Bandung: Alfabeta.
Sukardi. 2005. Research Methodology of Competency Education and Practice. Jakarta: Earth Literacy.
Sumadayo, Samsu. 2013. Classroom Action Research. Yogyakarta: Graha Ilmu
Suyadi. 2012. Teacher Guide Class Action Research Class (PTK) and School Action Research (PTS). Yogyakarta: Andi Publisher
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar).
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License