Pengembangan bahan ajar science, technology, engineering, mathematics model project-based learning untuk meningkatkan proses sains ditinjau dari kemampuan awal dan sikap ilmiah

Authors

  • Rusli Irwanto Universitas Ahmad Dahlan
  • Ishafit Ishafit Universitas Ahmad Dahlan
  • Moh. Toifur Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.12928/bfi-jifpa.v14i1.23282

Keywords:

Teaching materials, PjBL model STEM, Science process skills

Abstract

This research aims to develop teaching materials for project-based learning models for science, technology, engineering, and mathematics (STEM). The procedure for developing teaching materials refers to the 4D model (Design, Define, Develop, Disseminate). The research instrument was in the form of teaching material validation sheets and science process skills tests. The design used is a non-equivalent (pretest-posttest) design. Data were analyzed using due diligence and effectiveness analysis. The product, as a result of the development, was tested and involved two covariates: initial ability and scientific attitude. The developed teaching materials have a very valid category, and the feasibility value of the science process skills test questions from the validator is 97% very good category. The resulting product is practical to apply based on the results of learning management. PjBL STEM teaching materials can improve science process skills.

References

Abdurrahman, Liliasari, Rusli, A., & Waldrip, B. (2011). Implementasi pembelajaran berbasis multi representasi untuk peningkatan penguasaan konsep fisika kuantum. J. Cakrawala Pendidik., XXX(1), 30–45. https://doi.org/10.21831/cp.v1i1.4189

Aldoobie, N. (2015). ADDIE model, Am. Int. J. Contemp., 5(6), 68–72. http://www.aijcrnet.com/journal/index/969

Al Munawwarah, R. (2019). Sparkol Videoscribe sebagai media pembelajaran, J. Inspiratif Pendidik., 5(2), 430–437

Belawati, T. (2020). Pembelajaran Online (Edisi 2). Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Croasmun, J. T., & Ostrom, L. (2011). Using Likert-type scales in the social sciences. Journal of Adult Education, 40(1), 19–22

Fadillah, A., & Bilda, W. (2019). Pengembangan video pembelajaran matematika berbantuan aplikasi Sparkol Videoscribe, J. Gantang, 4(2),177–182. https://doi.org/10.31629/jg.v4i2.1369

Jannah, M., Harijanto, A., & Yushardi (2019). Aplikasi media pembelajaran fisika berbasis Sparkol Videoscribe pada pokok bahasan Suhu dan Kalor terhadap hasil belajar siswa SMK, J. Pembelajaran Fis., 8(2), 65–72. https://doi.org/10.19184/jpf.v8i2.11140

Liu, L., Chang, B., Li, W., Qian, Y., Fu, R., & Zhong, Z. (2002). Visual range of low light level night vision goggle for drivers, Proceedings of the SPIE, Volume 4919, p. 332-338. https://doi.org/10.1117/12.465652

Mulyati, R. M., Yulianto, A. & Astuti, B. (2018). Miskonsepsi mahasiswa Pendidikan Fisika pada materi efek fotolistrik. J. Phenom., 08(1), 36–45

Mustofa, A., & Oktova, R. (2022). Pengembangan modul pembelajaran tentang teori hamburan sebagai bahan pengayaan pada mata kuliah Mekanika Kuantum untuk mahasiswa Pendidikan Fisika S-1. Berkala Fisika Indonesia: Jurnal Ilmiah Fisika, Pembelajaran dan Aplikasinya, 13(2), 1–8. https://doi.org/10.12928/bfi-jifpa.v13i2.23680

Oktova, R., Hijjiyana, S., & Hidayatuloh, S. (2018). Pengembangan modul pembelajaran mata kuliah Fisika Atom dan Inti pada pokok bahasan reaksi inti untuk mahasiswa S-1 Pendidikan Fisika. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 2(8), 58–64.

Pamungkas, A. S., Ihsanudin, I., Novaliyosi, N., & Yandari, I. A. V. (2018). Video pembelajaran berbasis Sparkol Videoscribe: inovasi pada perkuliahan Sejarah Matematika, Prima J. Pendidik. Mat., 2(2), 127. https://doi.org/ 10.31000/prima.v2i2.705

Pratiwi, E. D., Latifah, S., & Mustari, M. (2019). Pengembangan media pembelajaran Fisika menggunakan Sparkol Videoscribe, Indones. J. Sci. Math. Educ., 2(3), 303–309. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i3.4355

Purwandari, E. (2019). Pemanfaatan Youtube sebagai sumber belajar fisika, Journal of Education and Instruction (JOEAI), 2(2), 83-90. https://doi.org/10.31539/joeai.v2i2.810

Rahmawan, D., Mahameruaji, J. N., & Janitra, P. A. (2018). Potensi YouTube sebagai media edukasi bagi anak muda, Edulib, 8(1), 81–98. https://doi.org/10.17509/edulib.v8i1.11267.g7280

Sari, P., & Oktova, R. (2010). Pengaruh rotasi bumi terhadap gerak bandul matematis: kajian teoretis dan perancangan media pembelajaran online dengan Web Builder, Berk. Fis. Indones., 2(2), 54–63. http://dx.doi.org/10.12928/bfi-jifpa.v2i2.229

Spagnolo, G. S., Leccese, F., & Leccisi, M. (2019). LED as transmitter and receiver of light: A simple tool to demonstration photoelectric effect, Crystals, 9(10), 1–17. https://doi.org/10.3390/cryst9100531

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development). Cetakan ke-4. Bandung: Alfabeta.

Suprapto, N., & Yunita, E. (2021). Analisis kelayakan video pembelajaran fisika berbasis platform YouTube pada materi Usaha dan Energi, Inovasi Pendidikan Fisika,10(1), 21–31.

Veronica, R., Gunawan, G., Harjono, A., & ’Ardhuha, J. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan pendekatan konflik kognitif untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah momentum dan impuls peserta didik. Indonesian Journal of Applied Science and Technology, 1(4), 167–173. https://journal.publication-center.com/index.php/ijast/article/view/587

Widyawati, W., Saehana, S. & Wahyono, U. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis e-Learning pada mata kuliah Fisika Modern. J. Pendidik. Fis. Tadulako Online, 6(1). http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/EPFT/article/view/10016

Downloads

Published

2023-01-31

Issue

Section

Articles