The effectiveness of the Think Pair Share (TPS) method on explanatory text writing skills in terms of learning styles
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Apriyani, N. N. (2019). Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Menggunakan Media Film Strips pada Siswa Kelas XI MAN 6 Tasikmalaya. Jurnal Diksatrasia, 3 (2), 60-74.
Apriyanti,. & Ayu, M. (2020). Think Pair Share: Engaging Students in Speaking Activities in Classroom. Journal of English Language Teaching and Learning, 1 (1), 13-19.
Chania, Y., Hafiz, M., & Sasmita. (2016). Hubungan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Biologi Kelas X SMAN 2 Sungai Tarab Kabupaten Tanah Datar. Journal of Sainstek, 8 (1), 77-84.
Churngchow, C., Rorbkorb, N., Petchurai, O., & Tansakul, J. (2020). Appropriate Learning Management for Students with Different Learning Styles within a Multicultural Society at State-run Universities in Thailand. International Journal of Higher Education, 9 (2), 200-208.
Fitri, M. M., Syahrul. R. & Afnita. (2018). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Gambar Berseriterhadap Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 25 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1 (7), 133-141.
Ghufron, M. N. & Risnawita, R. (2013). Gaya Belajar Kajian Teorik. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
Gusnita, Y. Basri, I., & Ratna, E. (2018). Pengaruh Teknik Copy the Master Terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1 (7), 175-182.
Huda, M. (2015). Coopertive Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Istigfara, T. & Afnita. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman Cerpen. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9 (1), 14-18.
Jamulia, J. (2018). Identifying Students Learning Style Preferences at IAIN Ternate. International Journal of Education, 10 (2), 121-129.
Mardiyah. (2016). Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia melalui Kemampuan Mengembangkan Struktur Paragraf. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3 (2), 1-22.
Meladina. (2019). Students Ability, Problems and Causes of Problem in Writing Explanation Text at The First Grade of SMAN 1 Batusangkar. Curricula: Journal of Teaching and Learning, 4 (1), 8-19.
Mulyani, R. & Syahrul, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (TTW) Berbantuan Media Audiovisual terhadap Keterampilan Menulis Teks Persuasi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 8 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia,8 (3), 374-382.
Papilaya, J. O. & Huliselan, N. (2016). Identifikasi Gaya Belajar Mahasiswa. Jurnal Psikologi UNDIP, 15 (1), 56-63.
Rahmawati, O. I. (2017). Think Pair Share: A Tecnique To Enhance Students Writing Skill. Jurnal Pendidikan Edutama,4 (1), 49-58.
Rasyad, S., Juwanda, & Lestari, R. Y., (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Mencari Pasangan dalam Pembelajaran Memproduksi Teks Eksplanasi Kompleks pada Siswa Kelas XI SMK Negeri I Lemahabang. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4 (1).
Saleh, M. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Komplek melalui Model STAD pada Siswa SMA. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 1 (1).
Salvera, N. (2017). Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Gambar Berseri pada Siswa Kelas VII. Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3 (2), 32-43.
Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Perdana Media.
Shinta, Y. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah dan Media Video Animasi Peristiwa Sosial Bermuatan Pendidikan Multikultural untuk Meningkatkan Keterampilan Menyusun Teks Eksplanasi. Basindo: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pembelajaran, 1 (2).
Shoimin, A. (2016). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-Ruzz Media.
Simpson, J. (2017). Using Facebook in an EFL Business English Writing Class in a Thai University: Did It Improve Students Writing Skills? Education and Language International Conference Proceedings Center for International Language Development of Unissula, 13-28.
Subini, N. (2011). Rahasia Gaya Belajar Orang Besar. Jakarta: PT. Buku Kita.
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif dan Progresif konsep dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Group.
Wasillah, T., Syahrul, R. & Noveria, E. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share terhadap Keterampilan Menulis Naskah Drama Satu Babak Siswa Kelas VIII SMP Negeri 30 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5 (1), 8-16.
Widayanti, F. (2013). Pentingnya Mengetahui Gaya Belajar Siswa dalam Kegiatan Pembelajaran di Kelas. Jurnal Erudio, 2 (1), 7-21.
Wiedarti, P. (2018). Pentingnya Memahami Gaya Belajar. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
DOI: http://dx.doi.org/10.26555/bahastra.v41i2.20695
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Yolani Erawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
BAHASTRA
ISSN : 0215-4994 (Print)
ISSN : 2548-4583 (Online)
Published by Universitas Ahmad Dahlan
Bahastra is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
View Bahastra Stats