Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa dengan Model Learning Cycle pada Mata Kuliah Sejarah Sastra Indonesia

Authors

  • Titian Gea Sanata Dharma University
  • R. Kunjana Rahardi Sanata Dharma University
  • Yuliana Setyaningsih Sanata Dharma University
  • Pranowo Pranowo Sanata Dharma University

DOI:

https://doi.org/10.26555/bahastra.v40i2.17028

Keywords:

Learning cycle, Motivation of learning, History of Indonesian Literature

Abstract

The study aims to describe a strategy for improving the student learning motivation with a learning cycle model in Indonesian literary subjects. Studies are conducted using qualitative descriptive methods. And then data was collected using observation methods, and interviews. The objective of observation is students' activities in the learning process in the Indonesian literature history class at the sanata dharma university. Interviews were conducted to get some information that was not obtained from observation The data obtained is compiled by deciphering notes, summarizing and selecting data that matches the purpose of the research. Research shows that the learning cycle is one of those strategies to improve the motivation to study in a course on the history of Indonesian literature.  

 

Author Biography

R. Kunjana Rahardi, Sanata Dharma University

Head of the Department

References

Daftar Pustaka

Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek . Jakarta: PT. Rineka Cipta. Edisi Revisi V Cet. Ke-12.Danim, Sudarwan. 2002. Menjadi Peneliti Kualitatif, Bandung: Pustaka Setia.

Fajaroh, F., Dasna, I.W. 2003.Penggunaan Model Pembelajaran Learning Cycle 5E Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Kimia Zat Adiktif Dalam Bahan Makanan Pada Siswa Kelas XI SMU Negeri Tumpang Malang Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. JPP. Vol 11 (2) oktober 2004, hlm.112-122.

Hapsari, Sri. 2005. Bimbingan dan Konseling SMA Untuk Kelas XII. Jakarta : PT Grasindo.

Hayati, Yeni. 2010. Inovasi Perkuliahan Sejarah Sastra Indonesia dengan Menggunakan Metode Diskusi Kelompok Model Kepala Bernomor. Komposisi. Vol. 11, No. 1, tahun 2010, hlm. 56-61.

Lexy J. Moleong. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

S.Eko Putro Widoyoko. 2009. Evaluasi Program Pembelajaran.Yogyakarta ; Pustaka Belajar.

Sardiman, AM.2008.Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Sugiyono, (2008). Metode Penelitian Kunatitatif Kualitatif dan R&D. Bandung Alfabeta.

Syahputra, Idham. 2014. Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris sebagai bahasa Asing dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Siswa. Kutubkhanah: Jurnal Penelitian sosial keagamaan, Vol.17, No.1 Januari-Juni 2014, hlm. 127-145.

Winarsih, Varia. (2009) Psikologi Pendidikan. Medan: Latansa Pers.

Yaumi, Muhammad. 2017. Prinsip-prinsip Desain pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Zulchaidar, Ikhwan.2017. Penerapan Modelan Learning Cycle 5E untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SMP dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Penelitian Pendidikan, vol. 34 Nomor 2 Tahun 2017.

Downloads

Published

2020-10-31

Issue

Section

Articles