META-ANALISIS PENGGUNAAN VIDEO YOUTUBE DALAM PEMBELAJARAN DI ERA NEW NORMAL PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Irmatun Nadhifah, Meirza Nanda Faradita, Fitroh Setyo Putro Pribowo

Abstract


The means used as one of the appropriate learning media and helping students learn while learning from home are learning videos via YouTube. Based on the conditions that occurred during the pandemic as well as the study of some of the above theories, the aim of this study was to analyze the use of YouTube videos in elementary school level learning and to find out an increase in learning outcomes and student learning motivation obtained when using YouTube videos in learning. The research used in this research is a type of qualitative research using the meta-analysis method to analyze the relevant research results. The collection of data obtained in this study is done by browsing the journals available in electronic media (internet) that are relevant according to the research title. analysis of the relevant data that has been presented above, it is known that the use of youtube can improve student learning outcomes. Evidenced by the results of the analysis literature reviews with an average value of 83.59.

Keywords


Youtube; meta-analysis; Era New Normal

Full Text:

PDF

References


Adam, Andi. (2019). Penggunaan Media Youtube Berseri Dalam Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Konfiks Bahasa, Sastra dan Pengajaran. Hal. 45-53 Volume 6 Nomor 2. Darim https://journal.unismuh.ac.id/index.php/konfiks/article/view/3992

Amri, Fuad; Ika Maryani; Purwanto. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Daring Kelas 3 SD Al Amin Sinar Putih Melalui Penggunaan Media Video Pembelajaran Youtube. Prosiding Pendidikan Profesi Guru. Dari http://eprints.uad.ac.id/21222/

Anwar, Aang Solahudin. (2018). Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Motivasi Siswa Dalam Belajar Senam Kebugaran Jasmani. Jurnal Sekolah Dasar. Vol.1, No.3. Dari http://journal.ubpkarawang.ac.id/index.php/PGSD/article/view/411

Edi. (2019). Cara mencari rata-rata dan soalnya. https://www.belajarmtk.com/cara-mencari-rata-rata-dan-contoh-soalnya/

Farhatunnisya, Aisyah. (2020). Pemanfaatan Video Youtube Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Insan Lentera. Jurnal COMM-EDU. Vol.3, No 2. Dari https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/comm-edu/article/download/3756/1507

Herawati, Ratna,dkk. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Matematika Pada Pembelajaran Daring Kelas II SDN Sleman 5 Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Youtube. Prosiding Pendidikan Profesi Guru. Dari http://eprints.uad.ac.id/21221/

Hukama, Muhifbatul,dkk. (2017). Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Materi Daur Hidup Terhadap Hasil Belajar Belajar Siswa Kelas IV SDN 149 Palembang. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar. Dari https://core.ac.uk/download/pdf/267824722.pdf

Iwantara, W.: W. Sadia; I. K. Suma. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Video Youtube Dalam Pembelajaran IPA Terhadap Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa . e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha . Vol.4. Dari https://www.neliti.com/id/publications/122399/

Kamus Besar Bahasa Indonesia. Arti Kata Video. Kunjungan terakhir 2020. Dari https://kbbi.web.id/video

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). SE Sesjen: Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19. Dari https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/05/se-sesjen-pedoman-penyelenggaraan-belajar-dari-rumah-dalam-masa-darurat-penyebaran-covid19

Mujianto, Haryadi.(2020). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penenlitian, Vol.2, No.1, Dari https://journal.uniga.ac.id/index.php/JK/article/view/588

Nugroho, Syafrudin.(2019). Upaya Penerapan Media Youtube Dalam Peningkatan Ketrampilan Menyimak Unsur Cerita Lisan. Jurnal Ilmiah SARASVATI, Vol.5, No.1. Juni. Dari https://journal.uwks.ac.id/index.php/sarasvati/article/view/860

Pangarsa, Abd.Aziz Tata. (2020). Implementasi Media Video Youtube Dalam Pembelajaran PPKn Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VI MI Miftahul Abror. MODELING: Jurnal Program Study PGMI. Vol.7, No.2. Dari https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/663

Yusri, dkk. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Youtube Berbasis Vasious Approaches Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra. Vol.2, No.2. Dari https://ojs.unm.ac.id/eralingua/article/view/6760




DOI: http://dx.doi.org/10.26555/jpsd.v8i1.a19632

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 IRMATUN NADHIFAH

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)

p-ISSN: 2614-0136, e-ISSN: 2614-0136

Published by Universitas Ahmad Dahlan

Universitas Ahmad Dahlan Kampus 5
Jalan Ki Ageng Pemanahan No. 19
Yogyakarta
Telp .: (+62274) 563515, 511829 Ext. 5111
Faks .: (+62274) 564604
email 1: jpsd@pgsd.uad.ac.id
email 2: sularso@pgsd.uad.ac.id

JPSD journal indexed at:



 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JPSD Journal Stats