Correlation of mastering effective sentences and learning motivation to writing skills of explanation text for high school students

Authors

  • Yulia Pebriani STKIP PGRI Sumatera Barat
  • Refa Lina Tiawati STKIP PGRI Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.26555/bahastra.v41i1.18305

Keywords:

Effective sentences, learning motivation, writing explanatory text

Abstract

This article aims to describe and describe the relationship between effective sentence mastery and student motivation to write explanatory text skills. The results of data processing using multiple regression to the explanatory text writing variable (Y) resulted in a multiple regression coefficient (b) of 0.094 for effective sentence mastery (X1) and 0.791 for learning motivation (X2) and a constant (a) of 50.547. Thus, the form of the correlation between the three variables can be expressed by the multiple regression equation Ẏ = 50.547 + 0.094X1 + 0.791 X2. The results of the data obtained in the form of a correlation that has a significant value between effective sentence mastery and learning motivation on explanatory text writing skills at the coefficient of determination R2 = 0.375, effective sentence mastery and learning motivation affect explanatory text writing skills by 37.5%.

 

Author Biographies

Yulia Pebriani, STKIP PGRI Sumatera Barat

STKIP PGRI Sumatera Barat

Refa Lina Tiawati, STKIP PGRI Sumatera Barat

STKIP PGRI Sumatera Barat

References

Amna Emda .2017. Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, Vol. 5 No. 2. hal, 93-196.

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Bambang Eko Hari Cahyono, Lulus Irawati dan Devit Tri Candrawati. 2019. Implementasi Model Pembelajaran Rekreasi-Prokreasi Dalam Membaca Kritis Teks Eksplanasi Di SMK. Jurnal Indonesian Languange Education And Literature (ILEaL). Vol. 5, No. 1 Desember 2019, hal 61 - 73.

Barkaoui, Khaled. 2007. Teaching Writing to Second Language Learners: Insights from Theory and Research. TESL Reporter . 40 (1): hal, 35–48.

Dinari Oktaria, Andayani,Kundharu Saddhono (2017). Penguasaan Kalimat Efektif sebagai Kunci Peningkatan Keterampilan Menulis Eksposisi. Jurnal Metalingua volume 15 nomor 2, hal 165-177.

Emianna Tumanggor. 2016. Hubungan Penguasaan Kalimat Efektif Dengan Kemampuan Menulis Teks Pidato Oleh Siswa Kelas Xi SMA IPA Budi Angung Medan. Jurnal Kultura Edukasi volume 3 nomor 1, hal 52-57.

Emria Fitri, Nevriyani, Ifdil. 2016. Efektivitas Layanan Informasi Dengan Menggunakan Metode Blended Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling Volume 2 Nomor 2 Juni 2016. Hal 84-92.

Fahmi Hafidatul Hidayati, Suprani dan Tatu Hilaliyah. (2019). Hubungan Penguasaan Kalimat Efektif Dan Kecerdasan Interpersonal Dengan Keterampilan Menulis Teks Persuasi Siswa Kelas VIII SMP N 26 Kota Tangerang. Jurnal Membaca Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol 4 No 2, hal 85-95.

Geaa Titian Berkat, Kunjana Rahardib, Yuliana Setyaningsihc, Pranowod, (2020). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa Dengan Model Learning Cycle pada Mata Kuliah Sejarah Sastra Indonesia. Jurnal Bahastra volume 40 no 2. hal 161-166.

Iik Faiqotul Ulya, Riana Irawati, Maulana. (2016) Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pena Ilmiah vol 1 no.1, hal 121-130.

Irianto, Agus. 2004. Statistik Konsep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: Perdana Media.

Itaristanti. (2015). Keefektifan Kalimat dalam teks pada buku pelajaran ilmu pengetahuan sosial. Edueksos Volume IV No 1, IV(1), 1–14.

Mulyono, Iyo. 2011. Cerdas Bahasa Cerdas Komunikasi. Bahasa Indonesia Baku dan Problematikanya. Bandung:Yrama Widya.

Sanjaya, Wina. (2010). Kurikulum dan pembelajaran, Teori dan praktek Pengembangan Kurikulum KTSP. Jakarta: Kencana.

Sari, A. M., Suwandi, S., & Anindyaarini, A. (2015). Peningkatan Motivasi Belajar Dan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Kompleks Melalui Metode Kooperatif Tipe Picture And Picture Pada Siswa SMK. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 3(1), hal, 1–19.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabet

Suhana, dan Hanafiah. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Studies, L. (2018). Hubungan Antara Minat Membaca Dengan Keterampilan Menulis Cerita Pendek Siswa Kelas V SD Gugus VII. 1(1), 43–51

Uno, Hamzah B. 2012. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Wijayanti, W., Zulaeha, I., & Rustono. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Kompetensi Memproduksi Teks Prosedur Kompleks Bermuatan Kesantunan Bagi Peserta Didik Kelas X SMA/Ma. Seloka : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2 (2), hal, 94–101.

Winkel, WS. 1996. Psikologi Pengajaran. Jakarta: Grasindo Sinar Baru.

Downloads

Published

2021-04-30

Issue

Section

Articles