Analyzing language errors in mathematics Electronic School Book

Edhy Rustan, Mujahidin Mujahidin

Abstract


This study aims to describe and categorize the types of language errors in the Class VII Mathematics Electronic School Book (BSE). The content analysis is a design chosen through a qualitative descriptive approach. The data source comes from BSE Mathematics Class VII. Data in the form of language errors related to speech errors, rules, and word choices in the Mathematics Electronic School Book. Data were collected using identification and categorization techniques in the corpus table. This study shows 43 language errors identified in BSE, consisting of 12 lapses, 21 errors, and ten mistakes. The results of this study become input for improving the use of language in electronic school books so that users can easily understand the meaning conveyed.

Keywords


Language error analysis, Math, Electronic school book

Full Text:

PDF

References


Ayudia, Suryanto, E., & Waluyo, B. (2016). Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Iindonesia Dalam Laporan Hasil Observasi Pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan, 4(April), 34–49.

Corder, S. P. (1973). Introducing Applied Linguistics. Penguin.

Fitriania, A. Y. R., & Rahmawati, L. E. (2020). Analisis kesalahan penggunaan tanda baca dan huruf miring dalam teks berita online detik news dan tribun news. BAHASTRA, 40(1), 10–19.

https://doi.org/10.26555/bahastra.v40i1.14695

Hasibuan, N. S. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Penulisan Media Luar Ruang Di Wilayah Kota Medan. Edukasi Kultura : Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 1(1), 117–126.

https://doi.org/10.24114/kultura.v1i1.11701

Jana, P. (2018). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Pokok Bahasan Vektor. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 8–14.

Marthinus, S. F. (2017). Analisis Kesalahan Pada Buku Teks Elektronik Matematika SMP Kelas VII [UM]. http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/matematika/article/view/55756

Mulyani, M., & Muhtadi, D. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri Tipe Higher Order Thinking Skill Ditinjau Dari Gender. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 12(1), 1–16. https://doi.org/10.30870/jppm.v12i1.4851

Nisa, K. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Berita Dalam Media Surat Kabar Sinar Indonesia Baru. Jurnal Bindo Sastra, 2(2), 218. https://doi.org/10.32502/jbs.v2i2.1261

Norissh, J. (1983). Language Learners and Theirs Errors. The Macmillan Press.

Nurdjan, S., & Rustan, E. (2010). Kunci Sukses Berbahasa Indonesia. Lambaga Penerbit STAIN (LPS) STAIN Palopo.

Nurwicaksono, B. D., & Amelia, D. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Pada Teks Ilmiah Mahasiswa. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 138–153. https://doi.org/10.21009/aksis.020201

Oktaviani, F., Rohmadi, M., & Purwadi, P. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Karangan Eksposisi Siswa Kelas X MIPA (Studi Kasus di SMA Negeri 4 Surakarta). Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(1), 94–109.

Oktaviani, Feny, Rohmadi, M., & Purwadi, P. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Pada Karangan Eksposisi Siswa Kelas X Mipa (Studi Kasus Di Sma Negeri 4 Surakarta). Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(1), 94. https://doi.org/10.20961/basastra.v6i1.37657

Putri, R. M., Agustiani, T., & Humaira, H. W. (2019). Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 44–59.

Reistanti, A. P. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Penulisan Cerita Fabel Oleh Siswa Kelas Viii E Di Smp 2 Muhammadiyah Surakarta. Kajian Linguistik Dan Sastra, 2(2), 126. https://doi.org/10.23917/kls.v2i2.6735

Rustan, E., & Bahru, M. S. (2018). Strengthening Self Confidence in Mathematics Learning through Suggestopedia Method. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(1), 1–14.

Sa’adah, F. (2016). Analisis Kesalahan Berbahasa dan Peranannya dalam Pembelajaran Bahasa Asing. Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 14(1), 1–29.

Safitri, R. (2018). Pengaruh Ketersediaan Koleksi Buku Penunjang Bagi Kebutuhan Belajar Siswa: Studi Kasus di Perpustakaan Sekolah Dasar Negeri Larangan Tokol 1 Kecamatan Tlanakan Pamekasan Madura. Jurnal Tibanndaru, 2(2), 15–25.

Utami, Y. P., Alan, D., Cahyono, D., & Indonesia, U. T. (2020). Studi at Home : Analisis Kesulitan Belajar Matematika pada Proses Pemjbelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 1(1), 20–26.

http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/pendidikanmatematika/article/view/252/84

Wahyu, L. M. N. (2017). Pengaruh Pemanfaatan Buku Sekolah Elektronik dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 2(1), 38–43.

Yusmin, E. (2017). Kesulitan Belajar Siswapada Pelajaran Matematika (Rangkuman Dengan Pendekatan Meta-Ethnography). Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 9(1), 2119–2136.

https://doi.org/10.26418/jvip.v9i1.24806




DOI: http://dx.doi.org/10.26555/bahastra.v41i1.17730

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 edhy rustan, mujahidin mujahidin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

BAHASTRA

ISSN : 0215-4994 (Print)

ISSN : 2548-4583 (Online)

Published by Universitas Ahmad Dahlan

 

 

Bahastra is licensed under  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View Bahastra Stats