Implementasi pendidikan karakter dan pengajaran bahasa Indonesia di Sekolah dasar Inklusi Kota Madiun

V. Teguh Suharto, Nur Samsiyah

Abstract


Learning is an activity designed for the student learning process. Learning is a process of interaction between students and teachers by utilizing learning resources in a learning environment. One of the learning objectives is to build the character and character of students. In building character, it cannot be done once, but requires a long process. Character in other terms is said to be character or character. By implementing character education in inclusive schools, students are expected to have the same potential and do not feel that they are differentiated from normal children. Inclusive education requires a good environment so that students can emulate and habituate from childhood and provide reinforcement. The environment is the first and foremost shape of the child's character from the womb, birth, and until adulthood. Through parenting and the environment (family-community-school), the process of intervention and character habituation is formed. Inclusive education or children with special needs is very unique and special. In some aspects, adjustments, patience, and enthusiasm from the teacher are needed in guiding, guiding, and modeling. In this article, it is necessary to study character building, character education, types of character, inclusive education, and the implementation of character education in inclusive schools in order to get a clear picture for all parties.

Keywords


Character, language teaching, inclusive school

Full Text:

PDF

References


Direktorat Pendidikan Luar Biasa. 2004. Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi. Jakarta: Depdiknas

Haryati. 2012. Model Layanan Pendidikan Inklusif. (dalam http://tutiharyati174722.gurusiana. id/article/ model-layanan-pendidikan-inklusif-4512900) diakses 26 Juni 2018

Hndriani, Wiwin. 2011. Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. (dalam https://wiwinhendriani.com/2011/08/04/keterlibatan-orangtua-dalam-pendidikan-anak-berkebutuhan-khusus/) diakses 26 Juni 2018.

Kemdiknas. 2010. Desain Induk Pendidikan Karakter. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional

_____. 2011. Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan

Kemendikbud, 2017. Pedoman Kurikulum 2013 Update Tahun 2017. Jakarta: Pusat Kurikulum Nasional

Koswara. 2013. Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Berkesulitan Belajar Spesifik. Jakarta: Metro Media

Program Pembelajaran Individu (PPI) di Sekolah Dasar Inklusi Kota Madiun

Putri dan Elvina. 2019. Penerapan metode game’s untuk meningkatkan keterampilan

menulis dan karakter siswa pada mata pelajaran bahasa Indonesia. Jurnal UAD. BAHASTRA Vol. 39 No. 2 Tahun 2019 | 69 – 75.

http://journal.uad.ac.id/index.php/BAHASTRA/article/view/13801/7306

Rachmayana. 2013. Diantara Pendidikan Luar Biasa Menuju Anak Masa Depan. Jakarta: Metro Media

Schedulle Kelompok Kerja Pendidikan Inklusi (KKPI) Kota Madiun Tahun 2018

SK Kepala Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Provinsi Jatim Nomor 188.4/6536/103.3/2013 tanggal 24 Oktober 2013 tentang Penunjukan Master Teacher Pengembang Pendidikan Inklusi Tingkat Kota/Kabupaten di Jatim

SK Kepala Dinas Pendidikan Kebudayaan Pemuda dan Olah Raga Kora Madiun Nomor 420-401.104/ 2345/ 2013 tanggal 14 Juni 2013 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi

Smith, J David. Ed. Mohammad Sugiarmin dan Mif Baihaqi. 2006. Inklusi Sekolah Ramah untuk Semua. Bandung: Nuansa

Suharto, V. Teguh. 2013. Pengantar Teori Belajar-Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Pengalaman. Salatiga: Widya Sari Press

_____. 2015. Pengantar Teori Belajar-Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Pengalaman Edisi Revisi. Salatiga: Widya Sari Press

Suharto, V. Teguh. 2017. Radikalisme dan Kebhinekaan (Sekilas Problematika dan Alternatif Solusinya. Madiun: Kammi Madiun

Winataputra. 2007. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka

Abidin, Y. 2015. Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Aditama

Depdiknas. 2008a. Kamus bahasa indonesia. Jakarta: balai pustaka

Kemendiknas. 2010b. Kerangka Acuan pendidikan Karakter. Jakarta: Kemendiknas

Lickona, T. 2013. Educating For Chaacter (Mendidik Untuk membentuk Karakter). Jakarta: Bumi Aksara

Samani dan Hariyanto. 2012. Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja rosdakarya

Wington. 2010. Character Education. Implications for critical democracy. International critical chilhood policy studies, vol 1

Puskur Balitbang. 2010. Pengembangan Pendidikan Budaya Dan Karakter Bangsa. Jakarta: Kemendiknas

Pratiwi, JC (2015) Sekolah Inklusi Untuk Anak Berkebutuhan Khusus: Tanggapan Terhadap Tantangan Kedepannya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan “Meretas Sukses Publikasi Ilmiah Bidang Pendidikan Jurnal Bereputasi,†November,237-242. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pip/article/download/7725/5551

Kemendikbud. 2016. Panduan Bagaimana Pendidik Dapat Menulis Soal Yang Berkriteria Untuk Berfikir Tingkat Tinggi. Jakarta: Dirjendikdas




DOI: http://dx.doi.org/10.26555/bahastra.v40i2.16748

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 V. Teguh Suharto, nur samsiyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

BAHASTRA

ISSN : 0215-4994 (Print)

ISSN : 2548-4583 (Online)

Published by Universitas Ahmad Dahlan

 

 

Bahastra is licensed under  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View Bahastra Stats