PROFIL BERPIKIR KREATIF SISWA SD DALAM MENYELESAIKAN MASALAH PERSEGI MENGGUNAKAN TANGRAM BERDASARKAN LEVEL BERPIKIR VAN HIELE

Authors

  • Erfan Yudianto Universitas Jember
  • Titik Sugiarti Universitas Jember
  • Sofi Astri Universitas Jember
  • Feny Rita Fiantika Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.12928/admathedu.v11i1.20678

Keywords:

Creative thinking, van Hiele's geometry level, square and rectangle

Abstract

Creative thinking capability is a capability to deliver a new idea by varied means in solving problem. This research aims to describe creative thinking capability in solving square and rectangle problem reviewed by van Hiele’s thinking level of 4th grade students of SDN Kejayan 1 Bondowoso. This research type is descriptive research with qualitative approach. Data collecting method using test and interview. The used test is van Hiele’s geometry thinking test and creative thinking capability test related to square and rectangle. Research output shows that student at pre-visualization phase has less creative and sufficient creative thinking capability. Student at visualization phase, has sufficient creative and less creative thinking capability. Student at analysis level has sufficient creative thinking capability.

References

Howse, T. D., & Howse, M. E. (2014). Linking the van Hiele Theory to Instruction. Teaching Children Mathematics, 21(5), 304-313.

http://www.nctm.org/Publications/teaching-children-mathematics/2014/Vol21/Issue5/Linking-the-Van-Hiele-Theory-to-Instruction/

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian pendidikan matematika (1st ed.). Refika Adhitama.

Masyhud, M. S. (2016). Metode penelitian pendidikan. In (LPMK), Lembaga Pengembangan Manajemen dan Profesi Kependidikan (5th ed.). UPT Penerbita Universitas Jember.

Mukharomah, U. L., Hobri, & Setiawani, S. (2017). Profil Kemampuan Berpikir Kreatif Berdasarkan Tingkat Berpikir Van Hiele Siswa Kelas VII Dalam Menyelesaikan Soal Segiempat. Kadikma, 8(3), 48-57.

Mursidik, E. M., Samsiah, N., & Rudyanto, H. E. (2014). Analisis kemampuan berpikir kreatif siswa sd dalam memecahkan masalah matematika. LPPM, 2, 8-9.

Octafia, Setiawan, T. B., & Sunardi. (2018). Profil Berpikir kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Soal Segiempat dan Segitiga. Kadikma, 9, 131-140.

Runtukahu, T., & Kandou, S. (2014). Pembelajaran matematika dasar bagi anak berkesulitan belajar penulis (K. . Rose (ed.)). Ar.Ruzz Media.

Saefudin, A. A. (2012). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. Al-Bidayah, 4(1), 37-48. https://doi.org/10.22342/jme.1.1.791.11-16

Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh minat dan kebiasaan belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2), 122-131.

Siswono. (2006). Proses Berpikir Kreatif Siswa Dalam Memecahkan dan Mengajukan Masalah Matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1-14.

Siswono, T. Y. E. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pengajuan Masalah dan Pemecahan Masalah Matematika. Edumath, 1-10.

Sunardi. (2002). Hubungan antara Tingkat Penalaran Formal dan Tingkat Perkembangan Konsep Geometri Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), 43-54.

Sunardi , Amalia Febrianti Ramadhani, E. O. (2017). Analisis Tingkat Berpikir Kreatif Siswa Gaya Belajar Visual Dalam Memecahkan Masalah Persegi Panjang Dan Persegi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 31-39.

Wijaya, A. (2011). Pendidikan matematika realistik. Suatu alternatif pendekatan pembelajaran matematika (1st ed.). Graha Ilmu. http://grahailmu.co.id/previewpdf/978-979-756-797-2-812.pdf

Yudianto, E., Sunardi, Sugiarti, T., Susanto, Suharto, & Trapsilasiwi, D. (2018). The identification of van Hiele level students on the topic of space analytic geometry. Journal of Physics: Conference Series, 983(1), 1-5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/983/1/012078

Downloads

Published

2021-06-20

Issue

Section

Articles