The Effectiveness of Group Counseling with Reinforcement Techniques to Increase Self-Efficacy

Authors

  • Siti Laylatul Maghfiroh Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Anyong Lianawati Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Dimas Ardika Miftah Farid Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v12i1.25892

Keywords:

konseling kelompok, teknik reinforcement, self-efficacy

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of group counseling with reinforcement techniques in improving self-efficacy of students at SMA Wachid Hasyim 5 Surabaya. This study uses the one group pre-test post-test design method. The sample used was 6 students who had the lowest self-efficacy from the pre-test results that had been conducted. This study is a quantitative study where the results obtained are reviewed from the results of the pre-test and post-test. The final results of the post-test scores given to 6 students showed an increase in self-efficacy scores, which initially one student was in the low category then changed to the high category, while the other 5 students were in the same category, namely the medium category when the post-test and pre-test but experienced changes in value. The results of the statistical test where Asymp. Sig (2-tailed) is worth 0.027 because 0.027 is less than 0.05, it can be said that Ha is accepted, this can be seen by comparing the significant score of 0.05. The provision of treatment using reinforcement techniques with group counseling shows the results of this study where there are changes that occur so that it can be concluded that group counseling with reinforcement techniques is effective in increasing the self-efficacy of students at SMA Wachid Hasyim 5 Surabaya.

References

Amarta, D., & Pravesti, C. A. (2021). Keefektifan Biblioedukasi Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Akademik Siswa VII-A SMPN 3 Krian. Jurnal Konseling Indonesia, 6(2), 62–66. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JKI.

Aris, M. L., & Wahyumiami, N. (2022). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Teknik Reinforcement Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IX A SMP Negeri 14 Yogyakarta Tahun Pelajaran 2021/2022. Indonesian Journal Of Education And Humanity, 2.

Ariwibowo, F., & Nurhidayatullah. (2019). Teknik Rational Emotif Behavior Therapy Untuk Meningkatkan Self Efficacy Siswa Di SMA NEGERI 3 MAKASSAR. Journal Educandum, 5(2).

Farid, D. A. M. (2020). Efektivitas Konseling Kelompok Dengan Teknik Desensitisasi Sistematik Untuk Mereduksi Kecemasan Belajar Matematika Siswa Madrasah Aliyah. Quanta, 4(2). https://doi.org/10.22460/q.v2i1p21-30.642.

Farid, D. A. M. (2021). Pengaruh Teknik Restrukturing Kognitif Dalam Konseling Kelompok Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling UNIPA Surabaya Di Masa Pandemi Covid-19. Buana Pendidikan, 17(1).

Hardianto, G., Erlamsyah, & Nurfahanah. (2014). Hubungan Antara Self-Efficacy Akademik Dengan Hasil Belajar Siswa. 3(1). http://ejournal.unp.ac.id/index.php/konselor.

Johanda, M., Karneli, Y., & Ardi, Z. (2019). Self-Efficacy Siswa Dalam Menyelesaikan Tugas Sekolah Di SMP Negeri 1 Ampek Angkek. Jurnal Neo Konseling. https://doi.org/10.24036/xxxxxxxxxxx-x-xx.

Khotimah, K. (2021). Pengaruh Teknik Reinforcement Positif Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Dalam Menyusun Skripsi Pada Mahasiswa Bimbingan Konseling Islam Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. Skripsi. Fakultas Dakwah dan Komunikasi. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel: Surabaya.

Lebo, F. C., & Lianawati, A. (2022). Efektivitas Konseling Kelompok Pendekatan Gestalt Untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal. Jurnal Fokus Konseling, 8, 1–9. https://doi.org/10.52657/jfk.v8i2.1688.

Oktariani. (2018). Peranan Self Efficacy Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Kognisi Jurnal, 3(1).

Permatasari, A. D., Arifah, S., & Maryam, R. (2018). Penerapan Teknik Modeling Dalam Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Self Efficacy Akademik Siswa Di SMP. Jurnal Thalaba Pendidikan Indonesia, 1(2), 78–89.

Putra, S. A., Daharnis, & Syahniar. (2013). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Dalam Meningkatkan Self Efficacy Siswa. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/konselor.

Sari, N. (2019). Pengaruh Konseling Kelompok Menggunakan Teknik Reinforcement Untuk Mengurangi Perilaku Bullying. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Muhammadiyah: Magelang.

Setiawan, M. A. (2015). Model Konseling Kelompok Dengan Teknik Problem Solving Untuk Meningkatkan Self-Efficacy Akademik Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 4(1). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk.

Sihaloho, L., Rahayu, A., & Wibowo, L. A. (2018). Pengaruh Efikasi Diri (Self Efficacy) Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Se-Kota Bandung. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 4(1). http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jinop.

Sunaryati, T., & Arfa, M. (2019). Studi Eksperimen Pelatihan Advanced Search Pada Portal Jurnal Emerald Insight Bagi Kemampuan Penelusuran Informasi Mahasiswa Program Studi S-1 Ilmu Perpustakaan Angkatan 2017 Fakultas Ilmu Budaya Universitas Diponegoro. ejournal3.undip.ac.id.

Verawaty, Y. (2018). Efektivitas Konseling Kelompok Dengan Teknik Reinforcement Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Peserta Didik Kelas VII Di SMP Negeri 9 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2017/2018. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Raden Intan: Lampung.

Wardiati, W. (2017). Penerapan Pendekatan Konseling Kelompok Rasional Emotif Perilaku (KREP) Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Siswa Kelas VII G Di SMP Negeri 5 Pamekasan. Jurnal Mahasiswa Bimbingan Konseling UNESA, 7(2), 1–3.

Downloads

Published

2024-09-11

Issue

Section

Articles