The influence of hedonic lifestyle and self-control on consumptive purchasing behavior of NCT fans in Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.12928/empathy.v6i2.26906Keywords:
Consumptive behavior, hedonic lifestyle, k-pop fans, self-controlAbstract
The presence of K-Pop indicates that individuals tend to exhibit consumptive behavior towards themselves. This behavior arises when a fan wants to purchase items used by their idols. Unbeknownst to them, this behavior can lead to hedonic lifestyle and lack of self-control. The phenomenon of purchasing items causing consumptive behavior led to the research titled 'The Influence of Hedonic Lifestyle and Self-Control on Consumptive Purchasing Behavior of NCT (Neo Culture Technology) Fans in Indonesia.' The population in this study was 277,499 individuals found on the Twitter account @NCT_Indonesia, with a sample size of 384 people using the Accidental Sampling data collection method. The results of this study significantly show an influence on the emergence of consumptive behavior in individuals.References
Camang, R. (2019). Kontrol diri penggemar k-pop di kalangan mahasiswa fakultas ushuluddin, adab dan dakwah iain parepare.
Zahra, S. (No date). Penggemar budaya k-pop (studi mengenai ideologi penggemar budaya k-pop pada fandom ikonic di kota surabaya).
Fauziah, R., & Diah, K. (No date). Fandom k-pop idol dan media sosial (studi deskriptif kualitatif tentang penggunaan media sosial twitter pada hottest indonesia sebagai followers fanbase @taeckhunID, @2PMindohottest dan idol account @Khunnie0624), 1–18.
Hastuti, I. P., Effendi, E., & Anita, A. (2021). K-Pop Merchandise Store (Perencanaan Pendirian Usaha Menjual Barang-barang Ikon Idol Korea), 241–251. https://doi.org/10.32528/psneb.v0i0.5176
Pratama, H. S. (2017). Hubungan Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Terhadap Merchandise Liverpool Pada Anggota Suporter Klub Sepakbola Liverpool Di Bekasi. J. Psikol., 10(2), 138–147.
Zahra, D. R., & Anoraga, P. (2021). The Influence of Lifestyle, Financial Literacy, and Social Demographics on Consumptive Behavior. J. Asian Financ. Econ. Bus., 8(2), 1033–1041. https://doi.org/10.13106/jafeb.2021.vol8.no2.1033
Dewandari, B. P., & Putri, E. T. (2021). Pengaruh citra tubuh dan kontrol diri terhadap perilaku konsumtif pada wanita dewasa awal di kota samarinda. Psikoborneo J. Ilm. Psikol., 9(2), 402. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i2.5981
Gabriel, U., Laowo, D., Sri, L., Laia, G. P., Sihotang, I. N., & Nainggolan, I. D. (2023). Titian: Jurnal Ilmu Humaniora Gambaran Gaya Hidup Hedonisme dan Perilaku Konsumtif pada Mahasiswa Prodi Manajemen Informasi Kesehatan STIKES Santa Elisabeth Medan Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 07(01).
Anggraini, R. T., & Santhoso, F. H. (2019). Hubungan antara Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku Konsumtif pada Remaja. Gadjah Mada J. Psychol., 3(3), 131. https://doi.org/10.22146/gamajop.44104
Kristiani, N. (2017). Analisis pengaruh iklan di media sosial dan jenis media sosial terhadap pembentukan perilaku konsumtif mahasiswa di yogyakarta. Bisnis dan Ekon., 24(2), 196–201.
Purnomosidi, F. (2022). Perilaku Konsumtif Anak Kos Pada Mahasiswa Universitas Sahid Surakarta. J. Talent., Volume XI, 36–48. https://jurnal.usahidsolo.ac.id/index.php/JTL/article/view/1082
Sholeh, A. (2017). The relationship among hedonistic lifestyle, life satisfaction, and happiness on college students. Int. J. Soc. Sci. Humanit., 7(9), 604–607. https://doi.org/10.18178/ijssh.2017.7.9.892
Handayani, K. T. (2020). Hubungan gaya hidup hedonis dan kontrol diri dengan perilaku konsumtif terhadap k-pop pada mahasiswa uni suska riau (Skripsi).
Nazarudin, H., & Widiastuti, T. (2022). Gaya hidup hedonisme dan perilaku konsumtif remaja putri kota kupang. J. Ilm. Aset, 24(1), 29–35.
Sari, D., Rifayanti, R., & Putri, E. T. (2022). Kontrol Diri Dengan Gaya Hidup Hedonis Pada Wanita Dewasa Awal di Samarinda. Psikoborneo J. Ilm. Psikol., 10(1), 92. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i1.7155
Nurazijah, M., Fitriani, S. L. N., & Rustini, T. (2023). Pengaruh Gaya Hidup Hedonis terhadap Perilaku Konsumtif di Kalangan Mahasiswa. J. Educ., 5(2), 2345–2352. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.890
Harahap, J. Y. (2017). Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Ketergantungan Internet Di Pustaka Digital Perpustakaan Daerah Medan. J. EDUKASI J. Bimbing. Konseling, 3(2), 131. https://doi.org/10.22373/je.v3i2.3091
Fitriana, M. (2019). Hubungan Kontrol Diri Dengan Pemujaan Terhadap Idola Pada Remaja Penggemar K-Pop. Psikoborneo J. Ilm. Psikol., 7(3), 450–456. https://doi.org/10.30872/psikob
Sari, F., & Handayani, N. S. (2019). Kontrol Diri Dan Pembelian Impulsif Pakaian Pada Remaja Penggemar K-Pop. J. Psikol., 12(2), 179–188. https://doi.org/10.35760/psi.2019.v12i2.2442
Salsabila, R., & Nio, S. R. (2019). Hubungan Kontrol Diri Dengan Perilaku Konsumtif Mahasiswa Fakultas Hukum Ubh Pengguna Shopee. J. Ris. Psikol., 1(4), 1–12. https://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/psi/article/view/7969
Anggreini, R., & Mariyanti, S. (2014). Hubungan Antara Kontrol Diri Dan Perilaku Konsumtif Mahasiswi Universitas Esa Unggul. J. Psikol. Esa Unggul, 12(1), 34–42. https://ejurnal.esaunggul.ac.id/index.php/psiko/article/view/1461
Nurjanah, R. A., Yuliasesti, E., & Sari, D. (2022). Peran Kontrol Diri dan Gaya Hidup terhadap Perilaku Konsumtif Selama Pandemi pada Pengguna Aplikasi Shopee. EMPATHY: Jurnal Fakultas Psikologi, 5(1), 1–15.
Istiqomah, N., Sutomo, R., & Hartini, S. (2020). Hubungan Pola Asuh Ibu dengan Perilaku pada Anak Sekolah Dasar. Sari Pediatr., 21(5), 302. https://doi.org/10.14238/sp21.5.2020.302-9
Arinda, D. (2021). Konformitas Dengan Gaya Hidup Hedonisme Pada Mahasiswa. Psikoborneo J. Ilm. Psikol., 9(3), 528. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i3.6497
Khairat, M., Yusri, N. A., & Yuliana, S. (2018). Hubungan Gaya Hidup Hedonis Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswi. Al-Qalb: Jurnal Psikologi Islam, 10(2), 130–139. https://doi.org/10.15548/alqalb.v9i2.861
Nurazijah, M., Fitriani, S. L. N., & Rustini, T. (2023). Pengaruh Gaya Hidup Hedonis terhadap Perilaku Konsumtif di Kalangan Mahasiswa. J. Educ., 5(2), 2345–2352. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.890
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with Empathy: Jurnal Fakultas Psikologi agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.