The influence of hedonic lifestyle and self-control on consumptive purchasing behavior of NCT fans in Indonesia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12928/empathy.v6i2.26906

Keywords:

Consumptive behavior, hedonic lifestyle, k-pop fans, self-control

Abstract

The presence of K-Pop indicates that individuals tend to exhibit consumptive behavior towards themselves. This behavior arises when a fan wants to purchase items used by their idols. Unbeknownst to them, this behavior can lead to hedonic lifestyle and lack of self-control. The phenomenon of purchasing items causing consumptive behavior led to the research titled 'The Influence of Hedonic Lifestyle and Self-Control on Consumptive Purchasing Behavior of NCT (Neo Culture Technology) Fans in Indonesia.' The population in this study was 277,499 individuals found on the Twitter account @NCT_Indonesia, with a sample size of 384 people using the Accidental Sampling data collection method. The results of this study significantly show an influence on the emergence of consumptive behavior in individuals.

References

Camang, R. (2019). Kontrol diri penggemar k-pop di kalangan mahasiswa fakultas ushuluddin, adab dan dakwah iain parepare.

Zahra, S. (No date). Penggemar budaya k-pop (studi mengenai ideologi penggemar budaya k-pop pada fandom ikonic di kota surabaya).

Fauziah, R., & Diah, K. (No date). Fandom k-pop idol dan media sosial (studi deskriptif kualitatif tentang penggunaan media sosial twitter pada hottest indonesia sebagai followers fanbase @taeckhunID, @2PMindohottest dan idol account @Khunnie0624), 1–18.

Hastuti, I. P., Effendi, E., & Anita, A. (2021). K-Pop Merchandise Store (Perencanaan Pendirian Usaha Menjual Barang-barang Ikon Idol Korea), 241–251. https://doi.org/10.32528/psneb.v0i0.5176

Pratama, H. S. (2017). Hubungan Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Terhadap Merchandise Liverpool Pada Anggota Suporter Klub Sepakbola Liverpool Di Bekasi. J. Psikol., 10(2), 138–147.

Zahra, D. R., & Anoraga, P. (2021). The Influence of Lifestyle, Financial Literacy, and Social Demographics on Consumptive Behavior. J. Asian Financ. Econ. Bus., 8(2), 1033–1041. https://doi.org/10.13106/jafeb.2021.vol8.no2.1033

Dewandari, B. P., & Putri, E. T. (2021). Pengaruh citra tubuh dan kontrol diri terhadap perilaku konsumtif pada wanita dewasa awal di kota samarinda. Psikoborneo J. Ilm. Psikol., 9(2), 402. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i2.5981

Gabriel, U., Laowo, D., Sri, L., Laia, G. P., Sihotang, I. N., & Nainggolan, I. D. (2023). Titian: Jurnal Ilmu Humaniora Gambaran Gaya Hidup Hedonisme dan Perilaku Konsumtif pada Mahasiswa Prodi Manajemen Informasi Kesehatan STIKES Santa Elisabeth Medan Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 07(01).

Anggraini, R. T., & Santhoso, F. H. (2019). Hubungan antara Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku Konsumtif pada Remaja. Gadjah Mada J. Psychol., 3(3), 131. https://doi.org/10.22146/gamajop.44104

Kristiani, N. (2017). Analisis pengaruh iklan di media sosial dan jenis media sosial terhadap pembentukan perilaku konsumtif mahasiswa di yogyakarta. Bisnis dan Ekon., 24(2), 196–201.

Purnomosidi, F. (2022). Perilaku Konsumtif Anak Kos Pada Mahasiswa Universitas Sahid Surakarta. J. Talent., Volume XI, 36–48. https://jurnal.usahidsolo.ac.id/index.php/JTL/article/view/1082

Sholeh, A. (2017). The relationship among hedonistic lifestyle, life satisfaction, and happiness on college students. Int. J. Soc. Sci. Humanit., 7(9), 604–607. https://doi.org/10.18178/ijssh.2017.7.9.892

Handayani, K. T. (2020). Hubungan gaya hidup hedonis dan kontrol diri dengan perilaku konsumtif terhadap k-pop pada mahasiswa uni suska riau (Skripsi).

Nazarudin, H., & Widiastuti, T. (2022). Gaya hidup hedonisme dan perilaku konsumtif remaja putri kota kupang. J. Ilm. Aset, 24(1), 29–35.

Sari, D., Rifayanti, R., & Putri, E. T. (2022). Kontrol Diri Dengan Gaya Hidup Hedonis Pada Wanita Dewasa Awal di Samarinda. Psikoborneo J. Ilm. Psikol., 10(1), 92. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i1.7155

Nurazijah, M., Fitriani, S. L. N., & Rustini, T. (2023). Pengaruh Gaya Hidup Hedonis terhadap Perilaku Konsumtif di Kalangan Mahasiswa. J. Educ., 5(2), 2345–2352. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.890

Harahap, J. Y. (2017). Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Ketergantungan Internet Di Pustaka Digital Perpustakaan Daerah Medan. J. EDUKASI J. Bimbing. Konseling, 3(2), 131. https://doi.org/10.22373/je.v3i2.3091

Fitriana, M. (2019). Hubungan Kontrol Diri Dengan Pemujaan Terhadap Idola Pada Remaja Penggemar K-Pop. Psikoborneo J. Ilm. Psikol., 7(3), 450–456. https://doi.org/10.30872/psikob

Sari, F., & Handayani, N. S. (2019). Kontrol Diri Dan Pembelian Impulsif Pakaian Pada Remaja Penggemar K-Pop. J. Psikol., 12(2), 179–188. https://doi.org/10.35760/psi.2019.v12i2.2442

Salsabila, R., & Nio, S. R. (2019). Hubungan Kontrol Diri Dengan Perilaku Konsumtif Mahasiswa Fakultas Hukum Ubh Pengguna Shopee. J. Ris. Psikol., 1(4), 1–12. https://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/psi/article/view/7969

Anggreini, R., & Mariyanti, S. (2014). Hubungan Antara Kontrol Diri Dan Perilaku Konsumtif Mahasiswi Universitas Esa Unggul. J. Psikol. Esa Unggul, 12(1), 34–42. https://ejurnal.esaunggul.ac.id/index.php/psiko/article/view/1461

Nurjanah, R. A., Yuliasesti, E., & Sari, D. (2022). Peran Kontrol Diri dan Gaya Hidup terhadap Perilaku Konsumtif Selama Pandemi pada Pengguna Aplikasi Shopee. EMPATHY: Jurnal Fakultas Psikologi, 5(1), 1–15.

Istiqomah, N., Sutomo, R., & Hartini, S. (2020). Hubungan Pola Asuh Ibu dengan Perilaku pada Anak Sekolah Dasar. Sari Pediatr., 21(5), 302. https://doi.org/10.14238/sp21.5.2020.302-9

Arinda, D. (2021). Konformitas Dengan Gaya Hidup Hedonisme Pada Mahasiswa. Psikoborneo J. Ilm. Psikol., 9(3), 528. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i3.6497

Khairat, M., Yusri, N. A., & Yuliana, S. (2018). Hubungan Gaya Hidup Hedonis Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswi. Al-Qalb: Jurnal Psikologi Islam, 10(2), 130–139. https://doi.org/10.15548/alqalb.v9i2.861

Nurazijah, M., Fitriani, S. L. N., & Rustini, T. (2023). Pengaruh Gaya Hidup Hedonis terhadap Perilaku Konsumtif di Kalangan Mahasiswa. J. Educ., 5(2), 2345–2352. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.890

Downloads

Published

2023-12-29