PEMENUHAN KEBUTUHAN PSIKOLOGIS PESERTA DIDIK SD/MI MELALUI PEMBELAJARAN TEMATIK-TERPADU

Andi Prastowo

Abstract


One of thebiggest education problematika in Indonesia is lowering of quality of education of base in elementary school which is very determine to next education continuation. Real government have
strived various policy to overcome the mentioned, proven but not yet yielded repair which is significant. Seen from perception in field, the problem of low quality of this education seems more because factor
quality of study process which a long way off from psychological requirement of student. But, specified of Curriculum 2013 commending to every teacher in elementary school to be using approach of integrated learning is smart breakthrough because in harmony with characteristic think student which still operational of concrete and holistik.

Keywords


quality of education, policy; integrated learning; thinking; holistic

Full Text:

PDF

References


Ali, Mohammad. (2009).Pendidikan untuk Pembangunan Nasional. Bandung: Imperial Bhakti Utama.

Fadjar, A. Malik. (1999).Madrasah dan Tantangan Modernitas, Cet. II, Bandung: YASMIN Bekerjasama dengan Mizan.

Gunawan, Rudy. (2013).Pendidikan IPS: Filosofi, Konsep dan Aplikasi, Cet. II. Bandung: Alfabeta.

Karwati, Euis, dan Donni Juni Priansa. (2013). Kinerja dan Profesionalisme Kepala Sekolah: Membangun Sekolah yang Bermutu. Bandung: Alfabeta.

La Iru dan La Ode Safiun Arihi. (2012). Analisis

Penerapan Pendekatan, Metode, Strategi, dan Model-Model Pembelajaran.Yogyakarta: Multi Presindo.

Madjid, Abdul (2014).Pembelajaran TematikTerpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya. Peraturan Pemerintah Nomor 32 Tahun 2013

tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan

Permendikbud RI Nomor 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah

Permendikbud RI Nomor 67 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Dasar / Madrasah Ibtidaiyah

Prastowo, Andi (2013). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Yogyakarta: Diva Press.

Rusman, (2010). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru, Jakarta: Rajawali Pers.

Sani, Ridwan Abdullah (2013). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi

Aksara.

Santrock, John W. (2007). Psikologi Pendidikan, Edisi Kedua. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Suryadi, Ace, dan Dasim Budimansyah. (2009).

Paraigma Pembangunan Pendidikan Nasional: Konsep, Teori dan Aplikasi dalam Analisis Kebijakan Publik. Bandung:Widya Aksara Press.

Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Trianto. (2012)Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik, Cet. III. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Uno, Hamzah B., dan Mohamad, Nurdin (2011). Belajar dengan Pendekatan Pembelajaran Aktif Inovatif Lingkungan Kreatif Efektif, Menarik , Cet. II. Jakarta: Bumi Aksara.

Zamroni (2011).Dinamika Peningkatan Mutu.

Yogyakarta: Gavin Kalam Utama.




DOI: http://dx.doi.org/10.26555/jpsd.v1i1.a538

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2014 Universitas Ahmad Dahlan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)

p-ISSN: 2614-0136, e-ISSN: 2614-0136

Published by Universitas Ahmad Dahlan

Universitas Ahmad Dahlan Kampus 5
Jalan Ki Ageng Pemanahan No. 19
Yogyakarta
Telp .: (+62274) 563515, 511829 Ext. 5111
Faks .: (+62274) 564604
email 1: jpsd@pgsd.uad.ac.id
email 2: sularso@pgsd.uad.ac.id

JPSD journal indexed at:



 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JPSD Journal Stats