Social Media Addiction in Terms of Gender in Junior High School

Hardiyansyah Masya, Tri Dewantari, Chika Meryando

Abstract


The purpose of this study was to examine the relationship between social media addiction in terms of gender in junior high school students. This research is quantitative research with correlation research type. This study was conducted at SMPN 19 Bandar Lampung, with the research subjects as many as 60 students, 30 male students and 30 female students. Taking the research subject using purposive sampling with the category of students who have an addiction to social media. This study uses a social media addiction scale. Data analysis using phi correlation. The results of this research hypothesis test in 0.05 (0.026> (0.05), which means that there is a correlation between social media addiction in terms of gender. The study results can be used as for guidance and counseling teachers or counselors to provide guidance and counseling services about social media addiction.


Keywords


Gender; Middle School; Social Media

Full Text:

PDF

References


Basri, H., & Syafrizal, S. (2017). Peranmedia Sosial Twitter Dalam Interaksi Sosial Pelajar Sekolah Menengah Pertama Di Kota Pekanbaru (Studi Kasus Pelajar SMPN 1 Kota Pekanbaru). Riau University.

Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh media sosial terhadap perubahan sosial masyarakat di Indonesia. Jurnal Publiciana, 9(1), 140–157.

Destiana, I., Salman, A., & Rahim, M. H. A. (2013). Penerimaan media sosial: Kajian dalam kalangan pelajar universiti di Palembang. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 29(2).

EB, G. A., & SW, E. D. (2017). Hubungan Penggunaan Media Sosial dengan Tingkat Kepekaan Sosial di Usia Remaja. Jurnal The Messenger, 9(1), 65–69.

Fitri, S. (2017). Dampak Positif Dan Negatif Sosial Media Terhadap Perubahan Sosial Anak: Dampak Positif Dan Negatif Sosial Media Terhadap Perubahan Sosial Anak. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 118–123.

Hidajat, M., Adam, A. R., Danaparamita, M., & Suhendrik, S. (2015). Dampak Media Sosial dalam Cyber Bullying. ComTech: Computer, Mathematics and Engineering Applications, 6(1), 72–81.

Ihsan, M. (2016). Pengaruh terpaan media internet dan pola pergaulan terhadap karakter peserta didik. Tsamrah Al-Fikri, 10, 103–120.

Intan, T. (2015). Motif pelajar SMAN 1 Wungu Madiun dalam penggunaan media sosial. Komunikatif, 4(1), 42–63.

Lestari, Y. M., Dewi, S. Y., & Chairani, A. (2020). Hubungan Alexithymia dengan Kecanduan Media Sosial pada Remaja di Jakarta Selatan. SCRIPTA SCORE Scientific Medical Journal, 1(2), 9.

Majorsy, U., Kinasih, A. D., Andriani, I., & Lisa, W. (2013). Hubungan antara keterampilan sosial dan kecanduan situs jejaring sosial pada masa dewasa awal. Prosiding PESAT, 5.

Mariskhana, K. (2018). Dampak Media Sosial (Facebook) dan Gadget Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Perspektif, 16(1), 62–67.

Mulyati, T., & Frieda, N. R. H. (2019). Kecanduan Smartphone Ditinjau Dari Kontrol Diri dan Jenis Kelamin pada Siswa SMA Mardisiswa Semarang. Empati, 7(4), 152–161.

Ngafifi, M. (2014). Kemajuan teknologi dan pola hidup manusia dalam perspektif sosial budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1).

Nur, A., Pradekso, T., Setyabudi, D., Herieningsih, S. W., & Surrayya, N. (2014). Pengaruh Usia, Tingkat Pendidikan, dan Jenis Kelamin terhadap perilaku Konsumsi Media. Interaksi Online, 2(4).

Putri, W. S. R., Nurwati, N., & Budiarti, M. (2016). Pengaruh media sosial terhadap perilaku remaja. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).

Setiadi, A. (2016). Pemanfaatan media sosial untuk efektifitas komunikasi. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 16(2).

Setiawati, F. S., Mahmudiono, T., Ramadhani, N., & Hidayati, K. F. (2019). Intensitas Penggunaan Media Sosial, Kebiasaan Olahraga, dan Obesitas Pada Remaja Di SMA Negeri 6 Surabaya Tahun 2019. Amerta Nutrition, 3(3), 142–148.

Singh, S. (2001). Gender and the use of the Internet at home. New Media & Society, 3(4), 395–415.

Supratman, L. P. (2018). Penggunaan media sosial oleh digital native.

Watie, E. D. S. (2016). Komunikasi dan media sosial (communications and social media). Jurnal The Messenger, 3(2), 69–74.

Zegarra Zamalloa, C. O., & Cuba Fuentes, M. S. (2017). Frequency of Internet addiction and development of social skills in adolescents in an urban area of Lima. Medwave, 17(01).




DOI: http://dx.doi.org/10.12928/psikopedagogia.v10i2.20840

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Hardiyansyah Masya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan dan Konseling
ISSN 2301-6167 (print) | 2528-7206 (online)
Published by Universitas Ahmad Dahlan in collaboration with Association of Guidance Counseling Study Program, ALPTKPTM, Indonesia
Address: Main Campus (Campus 4), Universitas Ahmad Dahlan
Jl. Ringroad Selatan, Kragilan, Tamanan, Kec. Banguntapan, Kabupaten Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta 55191, Indonesia
Telp. +62 274-563515 ext. 2134

Email: psikopedagogia@journal.uad.ac.id