The Contribution of Mahabbah to Academic Stress Levels Students

Muhammad Burhani, Mahdia Fadhila

Abstract


Kontribusi Mahabbah terhadap Tingkat Stres Akademik Mahasiswa

 

Everyone has problems, including students. Students can experience academic stress due to the pressure in college. Islam says stress occurs if someone is far from Allah, it makes a feeling of heaviness because there's no way out of problems in his life. To handle this problem it needs to improve mahabbah with Allah to feel closeness with God who created and determined his destiny. This study determines mahabbah's contribution to academic stress at UIN Antasari Banjarmasin students. This research is quantitative with a simple linear regression model analysis. The population in this research is 10.857 active undergraduate students at UIN Antasari Banjarmasin with a sample 340 students. Data collection uses mahabbah and academic stress scale with a Likert Scale. The sampling technique is probability sampling. Data analysis using IBM SPSS Statistics 25. The result showed a significant contribution of mahabbah to academic stress at UIN Antasari Banjarmasin students.


Keywords


Mahabbah, Academic Stress, Students

Full Text:

PDF

References


REFERENSI

Redaksi Halodoc. (2021, Oktober 11). 4 Tanda yang Muncul di Tubuh Saat Mengalami Stres. https://www.halodoc.com/4-tanda-yang-muncul-saat-mengalami-stres

Ambarwati, P. D., Pinilih, S. S., & Hastuti, R. T. (2017). Gambaran Tingkat Stres Mahasiswa. Jurnal Keperawatan Jiwa, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.26714/jkj.5.1.2017.40-47.

Nurhakim, I. (2018). Hubungan Tawakkal dengan Stres Mahasiswa Jurusan Psikologi Islam Fakultas Ushuluddin dan Humaniora Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin dalam Penyusunan Skripsi [Skripsi]. Fakultas Ushuluddin dan Humaniora UIN Antasari.

Handoko, E. (2022). Buku Monograf: Kajian Hubungan Pencapaian Akademik dengan Tingkat Stres dan Kualitas Tidur pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran dalam Masa Pandemi Covid-19. Unpri Press.

Afianti, D., Setiawati, O. R., Lutfianawati, D., & Putri, A. M. (2021). Hubungan Efikasi Diri dengan Stres Akademik pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Malahayati. Psyche: Jurnal Psikologi Universitas Muhammadiyah Lampung, 3(1). https://doi.org/10.36269/psyche.v3i1.283

Wahyudi, R., Bebasari, E., & Nazriati, E. (2015). Gambaran Tingkat Stres pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Riau Tahun Pertama. JIK: Jurnal Ilmu Kedokteran, 9(2), Article 2.

Sudirman, & Amalia, N. (2020). Pengaruh Mendengarkan Terapi Shalawat Terhadap Penurunan Stress pada Lansia di Panti Sosial Tresna Werdha Nirwana Puri Samarinda. Borneo Student Research, 1(2), Article 2.

Rena, S. (2019). Mekanisme Respon Stres: Konseptualisasi Integrasi Islam dan Barat. Psikis: Jurnal Psikologi Islam, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.19109/Psikis.v5i1.3116

Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2017). Health Psychology: Biopsychological Interaction (9 ed.). John Wiley & Sons Inc.

Sholeh, A., & Uyun, Q. (2021). Atasi Stres saat Pandemi Covid-19 dengan Menadabburi Surah Al-Insyirah: Harmonisasi antara Al-Qur’an dan Neurosains Klinis. Proceding of Inter-Islamic University Conference on Psychology Articles, 1(1), Article 1.

Al-Ghazali, I. A. H. (2019). Ringkasan Ihya’ Ulumuddin (A. Sunarto, Penerj.). Mutiara Ilmu Agency.

Bukhari & Muslim. (2008). Shahih Bukhari Muslim (C. Kurniawan & H. Setiawan, Ed.; Al Bayan, Penerj.). Jabal.

Al-Ghazali, I. A. H. (2007). Di Balik Ketajaman Mata Hati (H. Abdullah, Ed.; M. Sahli, Penerj.). Pustaka Amani.

Wati, M. (2019). Mahabbah dan Ma’rifah dalam Tasawuf Dzunnun Al-Mishri. Refleksi, 19(2), Article 2. https://doi.org/10.14421/ref.2019.1902-06

Siraaj, A. J., & Mahmoud, A. H. (2019). Cinta Cinta Cinta: Biografi Rohani Rabi’ah Adawiyah (Yusrianto, Ed.; M. Thabrani & M. H. Hamdy, Penerj.). IRCiSoD.

Abitolkha, A. M., & Muvid, M. B. (2021). The Education of Love and Its Relevance to Islam as A Religion of Compassion: A Study on The Concept of Mahabbah of Rabi’ah Al-Adawiyah. Religio: Jurnal Studi Agama-Agama, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.15642/religio.2021.11.1.1-22

Nasution, H. (2014). Falsafat dan Mistisme dalam Islam. Bulan Bintang.

Al-Jailani, A. Q. (2019). Ngaji Hati: Panduan Menata Kalbu Sebagai Bekal Menjadi Kekasih Allah (A. Irawan & K. A. Al-Irsyadi, Penerj.). Serambi Semesta Distribusi.

Aqodah, L. (2015). Hubungan Antara Mahabbah dan Prestasi Belajar Siswa MTs Miftahul Ulum Desa karangan Kecamatan Kepohbaru Kabupaten Bojonegoro [Skripsi]. Fakultas Ushuluddin UIN Walisongo.

Nadhiroh, U. (2017). Hubungan Mahabbah dengan Penerimaan Diri (Studi Terhadap Siswa Tunadaksa SLB-D YPAC Semarang) [Skripsi]. Fakultas Ushuluddin dan Humaniora UIN Walisongo.

Sya’roni, A. I. (2020). Implementasi Khauf dan Mahabbah sebagai Terapi Bagi Gangguan Kecemasan (Komparasi Pendapat Al-Ghazali dan Rabiah Al-Adawiyah) [Skripsi]. Fakultaas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Gunung Djati.

Mubaroq, H. (2008). Pengaruh Maksiat Terhadap Penyakit Hati Menurut Ibn Al-Qayyim Al-Jauziyyah [Skripsi]. Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah.

Barseli, M., Ifdil, & Nikmarijal. (2017). Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 5(3), Article 3. https://doi.org/10.29210/119800

Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Azwar, S. (2017). Metode Penelitian Psikologi. Pustaka Pelajar.

Riadi, E. (2016). Statistika Penelitian (Analisis Manual dan IBM SPSS). Andi Offset.

Majrika, R. Y. (2018). Hubungan Antara Dukungan Sosial dengan Stres Akademik pada Remaja SMA di SMA Yogyakarta [Skripsi]. Fakultas Psikologi dan Sosial Budaya Universitas Islam Indonesia.

Panggabean, R. S. (2019). Implikasi Mahabbah Terhadap Kesehatan Mental (Studi Kasus Terhadap Jamaah Tarekat Naqsyabandiyah Al-Haqqani di Pesantren Al-Falah I Cicalengka) [Skripsi]. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati.

Kuning, A. H. (2018). Takwa Dalam Islam. Istiqra’, 6(1).

Al-Faruqi, A. R. H., Ma’afi, R. H., & Haibaiti, R. T. (2022). Konsep Tawakal Menurut Abdul Malik Karim Amrullah dan Relevansinya Terhadap Kehidupan Sosial. Spiritual Healing: Jurnal Tasawuf dan Psikoterapi, 3(2). https://doi.org/10.19109/sh.v3i1.13487

Aprilianti, A. F. (2020). Konsep Kebahagiaan Perspektif Psikologi dan Al-Qur’an. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora, 7(2). https://doi.org/10.52166/dar%20el-ilmi.v7i2.2088

Tajiri, H. (2012). Konseling Islam: Studi Terhadap Posisi dan Peta Keilmuan. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 6(2). https://doi.org/10.15575/idajhs.v6i2.363

Husnar, A. Z., Saniah, S., & Nashori, F. (2017). Harapan, Tawakal dan Stres Akademik. Psikohumaniora, 2(1). https://doi.org/10.21580/pjpp.v2i1.1179




DOI: http://dx.doi.org/10.12928/empathy.v6i1.25972

Refbacks



Copyright (c) 2023 Muhammad Burhani, Mahdia Fadhila

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

================================================================================================

ISSN 2303-114X (print) |2714-786X (online)
Organized by the Faculty of Psychology
Published by Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta
Website: http://journal.uad.ac.id/index.php/EMPATHY

email: empathy.jfp@psy.uad.ac.id

================================================================================================

Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional

View My Stats