Peningkatan Interaksi Sosial dengan Layanan Bimbingan Kelompok Menggunakan Media Zoom

Della Angraini, Dosi Juliawati, Hengki Yandri

Abstract


Increased Student Social Interaction with Group Guidance Services Using Zoom Media

Social interaction has become a serious problem nowadays, with the development of internet media today, students have interacted more with gadgets than interacting directly face to face with their friends. So the purpose of this study is to try to improve student social interaction through group guidance services using the zoom meeting application. This study uses an experimental approach with the type of one group pre-test post-test design with the student population of Madrasah Tsnawiyah Negeri 5 Kerinci, then the determination of research subjects is carried out with purposive sampling techniques taken from the results of pre-test with a total of 16 students. The data collection instrument uses Social Interaction Scale (SIS). Data that has been collected in the analysis descriptively and to see changes in students' social interaction before after being given group guidance services using Wilcoxon Signed Rank Test analysis. The results of this study revealed that group guidance services use effective zoom media to improve students' social interaction.

Keywords


Group guidance services, Social interaction, Zoom media

Full Text:

PDF

References


Adam, Y. (2013). Meningkatkan Ketrampilan Sosial Melalui Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi pada Siswa Kelas VIII Tsanawiyah Muhammadiyah Kabila Kabupaten Bone Bolango. (Skripsi, Universitas Negeri Gorontalo).

Alyusi, S. D. (2016). Media Sosial Interaksi, Idenntitas dan Modal Sosial. Jakarta: Kencana.

Astuti, D. T. (2013). Meningkatkan Kemampuan Interaksi Sosial Melalui Layanan Bimbingan Kelompok pada Siswa Program Akselerasi SD Hj.Istiati Baiturrahman 01 Semarang, (Skripsi, Universitas Negeri Semarang).

Burhanuddin, H. (2021). Optimalisasi Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kebiasaan Siswa Bertanya dalam Proses Pembelajaran di SMK Negeri 4 Gowa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 57-66.

Dalyono, M. (2012). Psikologi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta.

Darkonah, D. (2015). Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Evikasi Diri Siswa SMPN 5 Satu Atap Tanjungan Brebes, (Skripsi, UIN SUKA).

Erlangga, E. (2017). Bimbingan Kelompok Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Siswa. PSYMPATHIC: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(1), 149-156.

Haqien, D., & Rahman, A. A. (2020). Pemanfaatan zoom meeting untuk proses pembelajaran pada masa pandemi covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1).

Hariyadi, S. (2012). Modul Video Sebagai Media Layanan Bimbingan dan Konseling, Yogyakarta: Deepublish.

Hasanah, A. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Interaksi Sosial Untuk Meningkatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan, 9 (1), 22-32.

Irmada, F., & Yatri, I. (2021). Keefektifan Pembelajaran Online Melalui Zoom Meeting di Masa Pandemi bagi Mahasiswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2423-2429.

Juju, J., & Sulianta, F. (2010). Hitam Putih Facebook. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Juliawati, D., Yandri, H., Sujadi, E., & Ahmad, B. (2020). Pemantapan Tauhid Remaja Masjid Melalui Kegiatan Layanan Bimbingan Kelompok. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 11(3), 323-329.

Latifah, L. (2020). Apa Itu Aplikasi Zoom? Alternatif Rapat Jarak Jauh, Begini Cara Kerjanya. Retrieved from: https://www.tribunnews.com/nasional/2020/03/18/apa-itu-aplikasi-zoom-alternatif-rapat-jarak-jauh-begini-cara-kerjanya.

Merrel, M. (2008). Keterampilan Sosial (Sosial Skill). Jakarta: Gramedia.

Norkhalifah, S. (2021). Pengaruh Pembatasan Interaksi Sosial di Masa Pandemi Covid-19 Pada Anak Usia Dini. Universitas Lambung Mangkurat. Banjarmasin, Kalimantan Selatan. Retriver from https://psyarxiv.com/

Prayitno. (2012). Jenis layanan dan Kegiatan Pendukung BK. Padang: UNP.

Putri, M. C., Juliawati, D., Khuryati, A., & Yandri, H. (2020). Mereduksi Perilaku Menyontek Siswa di Era “Merdeka Belajar†Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling, 5(2).

Saputro, D. B. (2021). Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Modeling Dalam Meningkatkanr Sikap Sopan Santun. Advice: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(2), 132-145.

Sartika, M., & Yandri, H. (2019). Pengaruh layanan bimbingan kelompok terhadap konformitas teman sebaya. Indonesian Journal of Counseling and Development, 1(1), 9-17.

Sarwono, S. W., & Meinarno E. A. (2009). Psikologi Sosial. Depok: Salemba Humanika.

Soekanto, S (2010). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Rajawali Press.

Sugiyono. (2012). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Suryani, L. (2017). Upaya Meningkatkan Sopan Santun Berbicara Dengan Teman Sebaya Melalui Bimbingan Kelompok. E-Jurnal Mitra Pendidikan, 1(1), 112-124.

Susilawati, S., Mustika, R. I., & Supriatna, E. (2021). Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self Instruction untuk Meningkatan Adversity Quotient Pada Siswa Underachiever. Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 4(1), 1-12.

Switri, E. (2018). Bimbingan Konseling Anak Usia Dini. Yogyakarta: Deepublish.

Ulandari, Y., & Juliawati, D. (2019). Pemanfaatan layanan bimbingan kelompok untuk meningkatkan kecerdasan emosi siswa. Indonesian Journal of Counseling and Development, 1(1), 1-8.

Wibowo, M. E. (2005). Konseling Kelompok Perkembangan. Semarang: UNNES Press.

Yandri, H., Harmalis, H., Sasferi, N., Naidarti, N., & Juliawati, D. (2021). Motivasi Instrinsik, Dukungan Sosial dan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Institut Agama Islam Negeri Kerinci. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 7(2), 24-31.

Yandri, H., Juliawati, D., & Musdizal, M. (2019). An Application of Group Guidance Service in Improving English Communication of Young Mosque Activist. GUIDENA Journal, 9(2), 51-56.

Yuniati, (2013). Meningkatkan Interaksi Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Permainan pada Siswa Kelas VII F SMP Negeri 13 Semarang Tahun Ajaran 2012-2013, (Skripsi, Universitas Negeri Semarang).




DOI: http://dx.doi.org/10.12928/empathy.v4i2.21831

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Della Angraini, Dosi Juliawati, Hengki Yandri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

================================================================================================

ISSN 2303-114X (print) |2714-786X (online)
Organized by the Faculty of Psychology
Published by Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta
Website: http://journal.uad.ac.id/index.php/EMPATHY

email: empathy.jfp@psy.uad.ac.id

================================================================================================

Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional

View My Stats